تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,479 |
تعداد مقالات | 70,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 122,996,747 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,227,117 |
بررسی مهارت اجتماعی در گروهی از کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر با استفاده از نظام درجه بندی مهارت اجتماعی | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 906، فروردین 1378 اصل مقاله (480.54 K) | ||
نویسنده | ||
سیما شهیم* | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی مهارت اجتماعی کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر بااستفاده از نظام درجه بندی مهارت اجتماعی(SSRS)است .این نظام‘دارای سه فرم ویژه والدین‘معلمان ودانش آموزان میباشدوهرفرم‘از دوبخش مهارت اجتماعی ومشکلات رفتاری تشکیل شده است.به منظور انجام این پژوهش دو فرم والدین و معلمان در دبستانی مخصوص کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر دختر و پسر در شیراز اجراشد.والدین ومعلمان دانش آموزان پرسشنامه ها‘را برای 89 دانش آموز 8تا16 ساله شامل36پسرو53دخترتکمیل کردند.نتایج نشان داد به طور کلی‘تفاوت دختران و پسران معنادار نبود.تحلیل عوامل با مؤلفه های اصلی و به دنبال آن چرخش مایل روی پرسشنامه های ویژه والدین و معلمان به استخراج سه عامل در بخش مهارت اجتماعی و سه عامل در بخش مشکلات رفتاری منجر شد. سه عامل بخش مهارت اجتماعی:همکاری‘قاطعیت وخویشتن داری وسه عامل مربوط به بخش مشکلات رفتاری:درونگرایی‘برونگرایی و پرتحرکی میباشند.نتایج حاصل از تحلیل عوامل نظام نشانگر ساختار عاملی مشابه با نظام اصلی است .ثبات درونی پرسشنامه ها مطلوب بود. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Parents'and teachers' ratings of social skills and behavior problems for 89 special education student aged 8 to 15 were measured using the Social Skills Rating System (Gresham & Elliot, 1990). The sample was selected in a school for educable mentally retarded children in Shiraz. The low to moderate correlations between parents' and teachers' ratings suggest that assessment of social skills and behaviour problems should include the use of different rating scales in more than one setting. Sex differences were not significant by parents' and teachers' ratings of disabled children. The SSRS was found to possess high internal consistencY' (Cronbach coefficientalpha). Factor analysis using principal compoents analysis followed by Oblimin rotation was carried out on parent and teacher forms. Three factors: cooperation, control, and assertion emerged on the Social Skills section of parent and teacher forms. Three factors: internalization, externalization, and hyperactivity emerged on the behavior problem section of teacher and parent forms. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
- | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,825 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,636 |