تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,005 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,494,138 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,754,705 |
رابطه رضایت شغلی ‘ عزت نفس و سلامت روانی: یک مطالعه موردی از مربیان مرکز پیش دبستانی دانشگاه تهران | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 0 - شماره پیاپی 910، تیر 1379 اصل مقاله (564.08 K) | ||
نویسندگان | ||
کمال درانی؛ مسعود غلامعلی لواسانی* | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر یک مطالعه موردی از مربیان مرکز پیش دبستانی دانشگاه تهران تحت عنوان بررسی رابطه رضایت شغلی‘عزت نفس و سلامت روانی است .نمونه مورد مطالعه مشتمل بر 35 نفر از مربیان زن مهدکودک شاغل در دانشگاه تهران میباشد.اجرای پرسشنامه عزت نفس نشان داد که به استثنای یک نفر از مربیان سایر مربیان از عزت نفس متعادلی برخوردارند.نتایج مقیاس علائم روانی بیانگر آن بود که مربیان در مجموع از ناراحتی های روانی حاد یا شدید رنج نمی برند.اجرای پرسشنامه های رضایت شغلی حاکی از این بود که مربیان از شغل خود چندان رضایتی ندارند.نتایج پرسشنامه فرسودگی شغلی نشان داد که مربیان در ابعاد سه گانه فرسودگی شغلی یعنی خستگی عاطفی‘مسخ شخصیت و عدم موفقیت فردی دارای نمرات بالایی هستند به عبارت دیگر اکثر آنها در شغل خود دچار فرسودگی شغلی شده اند. همچنین رابطه وضعیت تأهل (مجرد و متأهل) و سابقه کار(بالا و متوسط)مربیان بر میزان رضایت شغلی‘فرسودگی شغلی‘عزت نفس و ابعاد نه گانه علائم روانی آنان بررسی شد‘نتایج تفاوت معناداری را بین دو گروه مربیان مجرد و متأهل ‘ و مربیان با سابقه کار بالا و متوسط درهمه مقیاس ها به استثنای جنبه عدم موفقیت فردی نشان نداد. | ||
کلیدواژهها | ||
رضایت شغلی؛ سلامت روانی؛ عزت نفس؛ فرسودگی شغلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
This is a case study on the psychological condition, job satisfaction & Job burnout of the teaching staff of the Kindergarten affiliated with Tehran University. A Sample of 35 teachers(female) were selected for this study. The Cooper Smith's self-esteen questionaire and the psychological symptoms scale(SCI-90-R) were used to assess the mental/psychological condition of study participants. The results of the self-esteem questionaire showed that all the teachers except one enjoy a normal amount of self-esteem. The results of psychological symptoms scale showed that kindergarten teachers are not generally suffering from acute and sever mental disorders. The results of job satisfaction 'inventory showed that kindergarten teachers are not that satisfied with their job. this was not due to the nature of their job but to their low monthly payment & their dissatisfaction with the economic aspects of their job. I 'the results of the job burnout inventory showed that kindergarten teachers of school achievement were not consistent with the students' acceptance of these strategies. The unfamiliarity of teachers with these strategies was considered to be the main probable reason for this inconsistency. Action research was suggested to familiarize teachers with the functions of these strategies. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Achievement motivation, strategy acceptance teachers, students | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,473 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,843 |