تعداد نشریات | 158 |
تعداد شمارهها | 6,225 |
تعداد مقالات | 67,692 |
تعداد مشاهده مقاله | 115,004,019 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 89,683,602 |
نظریه تعمیم پذیری در اندازه گیری آموزشی | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 3، 2-1، شماره 0 - شماره پیاپی 913، فروردین 1372 اصل مقاله (570.24 K) | ||
نویسنده | ||
دکترعلیرضا کیامنش* | ||
چکیده | ||
به منظور تعیین تعداد1)سؤالهای لازم در آزمون علوم برای اندازه گیری توان حقیقی یا نمره حقیقی فرد در حد قبول و 2) تعداد تصحیح کنندة لازم برای رسیدن به پایانی مناسب بین نظر تصحیح کننده ها‘پاسخنامه های 120 نفر دانش آموز کلاس پنجم ابتدایی در آزمون علوم از15 دبستان(هردبستان8نفر)به صورت تصادفی جمع آوری و با توجه به دستورالعمل تعیین شده برای نمره گذاری‘توسط 3 نفر به صورت مستقل تصحیح و نمره داده شد.در این آزمون برای اندازه گیری توانایی سطوح بالای یادگیری(فهمیدن کاربرد و تجزیه و تحلیل)برای هر فرد شرایط آزمایشگاهی فراهم می آید واز وی خواسته میشود که آزمایشهای مربوط به پنج فعالیت مختلف(سؤال)را انجام داده‘چگونگی انجام دادن آزمایش همراه بانتیجه آزمایش را با ذکر دلیل به صورت تشریحی در پاسخنامه خود بیان کند. گزارش پژوهش در قالب معرفی نظریه تعمیم پذیری ارائه شده است . بدین معنی که ابتدا ضمن مقایسه مختصر نظریه کلاسیک و نظریه تعمیم پذیری‘مفاهیم و اصطلاحات مورد استفاده در نظریه تعمیم پذیری مورد بحث قرار گرفته است ‘ سپس از طریق تحلیل واریانس"Anova" مؤلفه های واریانس مربوط به هر یک از منابع تغییرپذیری در طرحهای اندازه گیری برآورد‘وضریب تعمیم پذیری نمره هر فرد در یک سؤال مجموعه مرجع نمره های ممکن محاسبه شده است. در پایان با استفاده از مطالعات تصمیم گیری‘پاسخ سؤالهای مطرح شده در پژوهش در قالب دو طرح اندازه گیری یک رویه ای و دو رویه ای فراهم آمده است . | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
In order to identify the number of a) needed items in science exam for measuring the true score of every individual and b) needed raters for reaching an appropriate reliable viewpoints among them, the answer sheets of 120 fifth grade students from 15 schools were randomly selected. Based on a pre-proposed scoring guideline, the responses were independently corrected by three raters. The research report has been presented in a format which introduces the generalizability theory. A brief comparison between the classical test theory and generalizability theory has been discussed. By using the analysis of variance (ANOV A), variance components of all sources of variability in each measurement design were estimated, and generalizability coefficient of each individual's score in one item (from the universe of admissible observations on the same individual) were calculated. Finally, by using the decision studies the research questions were answered in a one and two facet design. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
- | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,223 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,796 |