تعداد نشریات | 158 |
تعداد شمارهها | 6,225 |
تعداد مقالات | 67,685 |
تعداد مشاهده مقاله | 114,981,455 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 89,653,521 |
روش حل مسأله و یادگیری فعال | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 5، 2-1، شماره 0 - شماره پیاپی 913، فروردین 1372 اصل مقاله (249.31 K) | ||
نویسنده | ||
دکتر علینقی خرازی* | ||
چکیده | ||
روش حل مسأله یکی از روشهای یادگیری است که هم در زندگی روزمره و هم در کشف مسائل پیچیده علمی کاربرد دارد.در آموزش وپرورش نیز میتوان دانش آموزرا در موضع حل مسأله قرار داد.یادگیری از طریق حل مسأله نوعی یادگیری فعال وعمیق است وفرد را برای برخورد با تجارب واقعی زندگی آماده میسازد.شیوه حل مسأله ممکن است روشمند یا اکتشافی باشد.شیوه های روشمند مسیر مطمئن واز پیش طراحی شده ای برای رسیدن به پاسخ در اختیار حل کننده مسأله قرار میدهند. در روشهای اکتشافی ‘برعکس‘طرح مدوّنی در اختیار حل کننده مسأله نیست‘بلکه باید راههای مختلف را خود برگزیده آزمایش کند تا به پاسخی احتمالی دست یابد. در این مقاله‘تلاش شده است که روشهای اکتشافی حل مسأله با عناوینی چون روش کاهش تفاوت‘روش تحلیل وسیله-هدف‘روش کارمعکوس‘وروش استفاده از تمثیل مورد بحث قرار گرفته و برنامه هایی که با استفاده از این روشها در دنیا تجربه شده به اختصار بیان شود. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Problem solving method is one of the leal ning methods which can functions in handling daily life problems as well as exploring complicated scientific solutions. In the field of education, also, students can be exposed to the problem solving position. The problem solving methods can be categorized into "algorithmic" and "heuristic" . The algorithmic method presents a known and pre-designed procedure to problem solver, whereas in the heuristic one the Probable solution should be explored by testing different possible procedures. In the article some heuristic methods are explained and a few international experiences are briefly discussed. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
- | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,614 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,741 |