تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,113,595 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,217,358 |
سازه های مؤثر بر ارزیابی درونی نظام آموزش عالی کشاورزی مطالعه موردی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران | ||
مجله علوم کشاورزی ایران | ||
مقاله 17، دوره 31، شماره 4 - شماره پیاپی 931، تیر 1379 اصل مقاله (696.62 K) | ||
نویسندگان | ||
یوسف حجازی؛ عباس بازرگان؛ حمید موحدمحمدی؛ مسعود برادران* | ||
چکیده | ||
دستیابی به کیفیت در نظامهای آموزش کشاورزی به طور اعم وبه دانشکده های کشاورزی به طور اخص مستلزم ارزیابی و استفاده از نتایج آن به عنوان بازخورد برای سیاستگذاری و تصمیم گیری است . در جهت تحقق این هدف نظام آموزش هر دانشکده کشاورزی نیاز به یک نظام ارزیابی دارد تا از طریق آن بتواند به بررسی کیفیت آموزش و پژوهش پرداخته و براساس نتایج آن وضع موجود آموزشی را به سوی مطلوب هدایت نماید.ارزیابی درونی یکی از الگوهای مناسب برای این منظور است که از طریق آن ضمن برانگیختن اعضای هیات علمی و سایر افراد ذیربط در مراکز آموزش عالی ، سیاستهای ارتقای کیفیت تدوین و به اجرا درمی آید. بهمین منظور گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران در سال1376 به عنوان نمونه انتخاب و الگوی ارزیابی درونی بطور آزمایشی در آن به اجرا درآمد.هدف بلند مدت این طرح فراهم آوردن زمینه های لازم برای ارزیابی درونی و برونی نظام آموزش عالی کشاورزی بوده است . بمنظور بکارگیری این الگو براساس عوامل مورد نظر در ارزیابی درونی پنج عامل تعیین گردید. این عوامل عبارتنداز:مدیریت ،اعضای هیات علمی،دانشجو،دانش آموختگان و فرایند تدریس-یادگیری.ابتدا ملاکهای متناسب برای هریک از عوامل تعریف شد.سپس با استفاده از هر یک از ملاکهای نامبرده نشانگرهای مربوط به آن تعیین گردید. انتظارات اعضای هیأت علمی درباره وضعیت مطلوب هر یک از نشانگرها تعیین و با وضع موجود آن مقایسه شد.از مقایسه میان این دو وضعیت در سه سطح مطلوب،نسبتاً مطلوب و نامطلوب قضاوت بعمل آمد. سازماندهی فرایند ارزیابی با تشکیل کمیته ارزیابی درونی در بهار سال 1377 انجام گردید. جامعه اماری شامل 9 نفر عضو هیات علمی ،30نفر دانشجو،30نفر دانش آموخته و 30 نفر کارفرمایان بود. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه و مصاحبه بدست آمده و تحلیل شده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که نظرات دانشجویان و اعضای هیات علمی درباره فرایند تدریس – یادگیری در سطح مطلوب بوده است . علاوه بر آن انتظارات کارفرمایان از دانش آموختگان ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران در سطح مطلوب برآورد شده است. نظرات دانشجویان در رابطه با وضعیت کلی آموزش و خصوصیات رشته و همچنین نظرات کارفرمایان ،دانش اموختگان و اعضای هیات علمی ومدیریت گروه درباره کیفیت فعالیتها در سطح نسبتاً مطلوب بوده است . براساس یافته های ارزیابی ،برنامه بهبود کیفیت گروه با مشارکت اعضای هیات علمی منظور نظر قرار گرفته و پیشنهادهایی عرضه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی؛ ارزیابی درونی؛ اعتبار بخشی؛ الگو؛ دانش آموخته؛ کارآیی؛ کارفرما؛ کیفیت؛ ملاک؛ نشانگر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Quality in agricultural education, in general, and in the faculties of agriculture in particular, may be attained through feedback from evaluation. this would be used for policy and planning purposes. In doing so, a faculty of agriculture should have an evaluation system to judge the extent to which activities are satisfactory. Internal evaluation is suitable model which was applied, on a pilot basis, to the Department of Agricultural Extension and Education (DAEE) in 1997-98. The -long- term objective of the pilot internal evaluation project was to test the applicability of self-evaluation in higher agricultural education in Iran and prepare the ground for its application. The imidate objective was to motivate faculty members to examine past activities of the DAEE and find out strenghts weaknesses, opportunities and threats to plan future development of the DAEE. In applying the internal evaluation model, five sets of factors were considered for judgment. Theses included: 1) Organizational stracture, 2) Student population, 3) Faculty members, 4) Graduates and 5) Degree programs. In process of internal evaluation, after detinning appropriates evaluations criteriae, relevant indicators related to each of the five sets of factors were identified. Them based on stated goals of the DAEE, the present situation of the factors are judged. In doing so, expectations of faculty members with regard to research. Teaching and services at the DAEE were surveyed and present situation of the factors were compared with them. The survey was conduceted through questionanaire and compared with them. The survey was conduceted through questionanaire and interview in the spring 1998.Population under observation included 9 faculty, 30 student, 30 graduates and 30 employers. The results indicate that student rating of teaching-learning processes was satisfactory. Futhermore, employers were satisfied with the knowledge and abilities of graduates. .But students were not satisfied with the general situation of the DAEE. Similar rating was repored by faculty members and chairman about the DAEE based on the results of evaluation, a plan of action for improving the department was s u ges ted | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Accreditation, Criterion, Efficiency, Employer, Evaluation, Graduate, indicator, Internal evaluation, model, Quality, System | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,026 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,104 |