تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,113,321 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,217,172 |
تأثیرپذیری عراقی و جامی و شبستری از ابن عربی | ||
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود) | ||
مقاله 22، دوره 156، شماره 0 - شماره پیاپی 967، دی 1379 اصل مقاله (474.55 K) | ||
نویسنده | ||
دکتر خدیجه پاک سرشت* | ||
چکیده | ||
بنیانگذار عرفان نظری شیخ اکبر محیی الدین ابن عربی است . وی در عرفان از اصول ابن حزم پیروی نموده و از بزرگانی چون محمد غزالی ‘ احمد غزالی و عین القضاة همدانی متأثر بوده است . اساس نظریه ابن عربی بر اصل وحدت وجود مبتنی است و اهم مباحث عرفانی وی عبارتند از : فیض‘اعیان ثابته‘تشبیه و تنزیه‘جبرو اختیار‘خلق و فعل‘تجدد اکوان‘ انسان کامل ‘ ولایت‘ رسالت‘ نبوت و حضرات خمس. عراقی ‘ شبستری و جامی از پیروان مکتب ابن عربی بوده اند. وی وحدت وجود را چنین بیان می کند: وجودحقیقتی است واحد وازلی که آن هم خداست و عالم مظاهر گوناگون این حقیقت واحد است . ابن عربی به جبر ذاتی معتقد بوده‘ او و پیروانش جمع بین تشبیه و تنزیه را پذیرفته اند . به نظر آنها فعل و خلق سلسله ای از تجلیات حق در مظاهر اشیا بوده و انسان کامل مظهر اسم اعظم در دار هستی است. وی و تابعانش مراتب کلی ظهور حق را پنج مرتبه دانسته اند که حضرات خمس نامیده میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
اعیان ثابته؛ انسان کامل؛ تجدد اکوان؛ تشبیه و تنزیه؛ وحدت وجود | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Ibn-e Arabi is introduced as the founder of theoretical mysticism. The foundation and principles gathered in his last work Fosus Al-Hekam (lobes of the wisdom) include: pantheism, bounty, manifestation, fixed natures, likening and transcendence, corction and option, destiny and fate, revival of the existance, perfect human being, mission, prophecy and sainthood. Araqi and Jami are the followers of Jbn -e- Arabi c school and therefore their works are the expression of his thoughts. Araqi Lamaat which - according lo Sadr Al-din Qunavi is the essence of Fosus and the representative of pantheistic thoughts of Araqi. Ibn-eArabi explains pantheism so Existance is a reality of unit and eternal that is God and universe hasn a real independent existance and It is illusion and universe is the same various symbols of unit reality. Ihn-eArabi and his followers have accepted gathering between likening and transcendence. Ibn-e- Arabi has stated two kinds of coercion and beleives in essential coercion. A real human being of the point of view of Ibn-e- Arabi is the symbol of the great name in the existance world. Ihn-e- Arabi and Shahestari both have stated prophecy better than sainthood. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Fixed natures, Likening and transcendence, Pantheism, Perfect human being, Revival of the existance | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,975 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,017 |