تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,116,128 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,220,603 |
مدیریت کیفی در مراکز آموزش عالی ایران | ||
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود) | ||
مقاله 5، دوره 47، شماره 0 - شماره پیاپی 975، اسفند 1378 اصل مقاله (561.06 K) | ||
نویسنده | ||
دکتر عباس خورشیدی* | ||
چکیده | ||
یکی از مسائل اساسی که ، دانشگاه ها و مؤسسه های آموزشی و پژوهشی کشور با آن مواجه هستند فقدان سیستم های منسجم ارزشیابی عملکرد است. در حقیقت فقدان روش های استراتژیکی(راهبردی) ارزشیابی دانشگاه ها موجد ابهام عملکردی آنها گردیده است. نتایج این ابهام موجب ابهام کیفیت، عدم رقابت علمی بین دانشگاه ها، عدم رتبه بندی علمی در دانشگاه ها و مؤسسه های آموزش الی بر اسا شاخص ها گردیده است. پژوهشگر در صدد است به منظور رفع ابهام عملکردی، شاخص های عملکردی را به عنوان ابزاری جامع جهت ارزشیابی عملکرد دانشگاه ها و مؤسسه های آموزش عالی تبیین و تحلیل نموده و سرانجام چارچوب نظری در خصوص شاخص های عملکردی جهت ارزیابی ارائه نماید. شاخص های عملکردی حوزه تخصصی آموزش عالی با استفاده از نظریه های جهانی و مطالعات کشوری استخراج و مجموع یافته ها به صورت یک پرسشنامه 248 سؤالی به مدد گروهی از متخصصان آموزش عالی، رؤسای گروه های آموزشی، دانشکده ها و دانشگاه ها که به گونه تصادفی از میان دانشگاه ها و مؤسسه های آموزش عالی کشور انتخاب شد و اجرا گردید. بدین ترتیب ، یک گروه نمونه با حجم 500 نفر بر پایه یک نمونه برداری تصادفی از بخش آموزش عالی کشور انتخاب و یک پرسشنامه 248 ماده ای شاخص های عملکردی به مدد گروه نمونه اجرا شد. داده های حاصل با استفاده از روش آماری موسوم به تحلیل عاملی از نوع تجزیه به مؤلفه های اصلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که 222 شاخص استخراج گردید. در خصوص نظریه ها در ارتباط با شاخص های کیفی در ادبیات سازمان یافته آموزش عالی مجموعاً 8 نظریه: کیفیت تعالی مدار، قیمت مدار، مصرف مدار، استاندارد مدار، تولید مدار، شایسته گرایی،جامعه گرایی و فردگرایی استخراج گردید. آنگاه پژوهشگران این هشت نظریه را در چهار خانواده تئوری فردگرایی، شایسته گرایی،جامعه گرایی و تلفیقی تدوین نمود. در واقع این چهار تئوری، الگوی جامعی را برای ارتقای کیفیت آموزش عالی مشخص می نمایند، که می تواند رهگشایی برای ارتقای کیفیت در ابعاد متفاوت به حساب آید. به بیان دیگر کاربست نظریه های فوق الذکر، آموزش عالی کشور را قادر می نماید تا تب علمی خود را بسنجند و به عنوان قطب نمای علمی، حرکت خود را از برنامه روزی به برنامه ریزی تغییر و به رفع ابهام عملکردی پرداخته و ابزار رقابت علمی و رتبه بندی دانشگاه ها و مؤسسه های آموزش عالی را فراهم آورد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش عالی؛ ارزشیابی عملکرد؛ بهبود کیفیت آموزش عالی؛ سیستم های ارزشیابی؛ شاخص های عملکردی؛ شاخص های کیفی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
One of the fundamental issues facing universites, research centers and institutes of higher education in our country is the absence of an integrated system for performance evaluation. In reality, the absence of strategic approaches for assessing the performance of higher institutes of learning has given rise to some insoluble ambiguities. The inevitable outcome of this situation has also led to ambiguity in quality, lack of professional competition and scientific ratings based on accepted norms among unversities and institutes of higher education. To remove any ambiguities, a researcher strives to analyze the functional indicators as comprehensive tools for assessing the performance of universitues and institutes of higher education which will ultimately create a conceptual framework of evaluation. The functional indexes for specialized areas of the higher education were adopted and conducted in the form of a 248-item questionnaire by using global theories and professional findings inside the country. Groups comprising professionals, directors of departments, deans of colleges and presidents of universities, picket by random choice, also contributed to this accomplishment. Thus a sample group of 500 persons based on a ramdon sampling from the sector of the state higher education system was picked and accomplishcd along with a 248-item questionnaire on the functional indexes. By using a statistical method to analyze the factors related to the main components, 222 indexes were extracted. As to the theories related to quality indexes in the organized literature of the higher educational system eignt theories emerged: 1) Improvement-oriented quality 2) Price-oriented 3) Consumption-oriented 4) Standard-oriented 5) Production-oriented 6) Meritocracy 7) Socialization 8) Individualism The researcher then formulated four main theories out of the eight ones: Individualism, meritocracy, socialization and eclecticism. These four theories will introduce a comprehensive framework which may serve as a guidline for quality promotion of higher education in various dimensions. In other words, the framework of the afore-mentioned theories will enable the state higher educational system to gauge its scientific fervor so as to play its pivotal role in drastic planning revisions and modifications as well as providing the essential tools for scientific competition and ratings. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,547 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,448 |