تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,237 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,205,894 |
تحلیل نحوی-بلاغی وقف و ابتدا در قرآن کریم | ||
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود) | ||
مقاله 3، 154-153، شماره 0 - شماره پیاپی 988، خرداد 1379 اصل مقاله (332.84 K) | ||
نویسندگان | ||
دکتر لسانی؛ دکتر امیرمحمود کاشفی* | ||
چکیده | ||
1. تطور دیدگاهها در اصل بلاغت باعث آن شده که تلقی ها از عناوین مندرج در بلاغت هم دستخوش تغییر شود. 2. در بلاغتی که جرجانی تعریف میکند ‘ وقف و ابتدا از جایگاهی اصولی برخوردار نیست ‘ زیرا بحث فصل و وصل در آن منحصر است به آوردن یا نیاوردن واو عاطفه. 3. در بلاغت به تعریف و تلقی اسلاف جرجانی ‘ وقف و ابتدا از جایگاه مهمی برخوردار بوده ‘ زیرا وقف و ابتداکاملأ منطبق بر فصل و وصل از دیدگاه آنهاست واین همان عنوانی است که بعضی اهل فن آن را عین بلاغت و تمام آن دانسته اند. 4. وقف وابتدا در قرآن ‘ هر چند قسمت اعظمش با استمداد از ابزار نحو صورت می گیرد‘ اما نفس عمل یعنی وقف بر موضوع نیکو و شروع از مقام مناسب یک عمل بلاغی تلقی می شود‘ زیرا موضوع‘ کلام بلیغ است و جهد در اظهار آن قطعأ ملازم با بلاغت است . 5. در قرآن مواضع وقفی وجود دارد که از بایدهای نحوی تکوّن نیافته اند‘ بلکه از بایسته های متعالی که منبعث از بلاغت مخصوص قرآنی است نشأت گرفته اند و این مواضع همان فواصل هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
بلاغت؛ قرآن؛ نحو؛ وقف و ابتدا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The expansion of viewpoints on the "principal of rhetoric", has brought changes in the inserted contents (headings) of the rhetoric. In the "Jorjany" definition of rhetoric, "commencement and pause" do not find their proper place, because the discussion of "commencement and pause" here is solely limited to wheather to bring or not to bring the connection "vav". In the Jorjany's predecessors defintion from "thetric", the "commencement and pause". has a very important place, it's because "commencement and pause", is totaly conformed with their view point of "seperation and union", and this is the very title that some experts know it as the identical and perfect rhetoric. Although, the main part of "commencement and pause" is done with the use of "syntactics", but the act of pause in the proper location and start from the desired point, is considered as a rhetorical action, because, the topic is about rhetoric speech, and trying to express it, is one of the absolute nessecities of rhetoric. There are some locations in the "Holy Quran", which are not evolved from syntactic nessecities resulting from "Quran' s special rhetoric" (certain Quranic rhetoric), and these location are the very intervals. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,131 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 962 |