تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,507,136 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,771,002 |
وجوه مشترک تعلیم و تربیت در آثار أوحدی مراغه ای و سعدی | ||
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود) | ||
مقاله 2، 3و4، شماره 139 - شماره پیاپی 990، آذر 1375 اصل مقاله (676.32 K) | ||
نویسنده | ||
دکتر علی اوسط ابراهیمی* | ||
چکیده | ||
در این مقاله شرح حال شیخ رکن الدین یا أوحدالدین مراغی را که در حدود سال670 هجری در مراغه متولد شده و در 738 ه.ق /1377 م در همان شهر درگذشته است می خوانیم و از آثار او ((جام جم)) و دیوان اشعار و مثنوی ده نامه یا((منطق العشاق)) است‘و مثنوی((جام جم)) او یکی از شاهکارهای ارجمند ادب فارسی در اخلاقیات و علوم اجتماعی و عرفان است . و دیدگاه تعلیم و تربیت أوحدی و وجوه مشترک تعلیم و تربیت در آثار سعدی و اوحدی مقایسه شده است. اوحدی‘دادگری را از شرایط مهم شاهی و فرمانروایی و حکومت بی عدالت را ناپایدار میداند و آه دل مظلومان را بر حکمران عادل بی اثر می پندارد و شاه عادل را که با علم دادگری کند سایه پروردگار دانسته که رعیت در پناه او باید آرامش وقرار داشته باشند . اما سعدی در ((بوستان))در((عدل و تدبیر ورای))مطلب را از زبان انوشیروان به هرمز به گونه غیر مستقیم نقل میکند و عدالت را از رعایت حال درویش شروع و پس از آن به نیازمندان و غریبان و رعیت ودیگر طبقات اجتماعی می پردازد. مراغه ای در تکبر و سبک سری شنونده را به نرم رفتاری و دور بودن از صفات لاابالی گری فرامیخواند و میگوید تو چه میدانی که چقدر زندگی خواهی کرد. پس چرا گوش به سخنان ناخلف میدهی؟ و میگوید: ((کمتر شنیده ام که مرد فروتن و نرم رفتار از خوی خویش خسته شود. به نظر مراغه ای زن مستور ((شمع خانه)) و ((زن گستاخ)) آفت زمانه است ‘زن پارسا مرد را سرافراز و زن ناپارسا ‘ مرد را بر زمین می اندازد . اما سعدی ویژگیهای زن خوب و همدم و یار یکدل بودن وی با مرد خویش را نیکوتر بیان میکند. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
We read, in the present article, about biography of Sheikh Rokn din or Ohad ‘dedin Maraqi, born in Maraqé in 670 H. and passed away in the same city in 738 L.H./ 1377 A.D. Of his works there are “Jam-é-Jam and poetical works and Masnavi Dahnameh or “Mantegh-Oshshagh”. His Masnavi of Jam-é-Jam, one of the masterpieces of Persian literature in the field of ethics, social sciences and gnosticism. His pedagogical viewpoint and comparison has been made in what Saadi and Ohadi’s works share of pedagogy. Ohadi regards justice as the significant terms of kingdom, marking as unstable the governorship and unjust government and he finds the heartsick of the opperessed inefficacious upon the just ruler, considering the Just king who renders justice. knowingly as the shadow of Allah and the serf in his bosom be calm and relentful. But Saadi in “Boostan” about “Justice, policy, determination” indirectly quotes Anooshirvan to Hormoz , starting the Justice in the observation of dervish, afterwards dealing with the lonely, the serf and the other social strata. Maraqe’ee calls upon the listener from arrogance and insolence to soft behaviour and shun of remissness qualities, saying that you know how long you outlive. Then why on earth do you give an ear to the wrong crowd’s words? adding that “less I’ve heard that the modest and the soft-behaved become wary of their own temper. To Maraqe’ee , the chaste woman is the candle of house and the reckless woman as the poisance of time, the pious woman sublimates man and the unpious one degrades him. Yet Saadi better expresses the features of a good narrow-hearted Companionate woman but towards her man. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
- | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,120 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 972 |