تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,480 |
تعداد مقالات | 70,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,020,928 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,254,632 |
نظام سنتی استاد – شاگردی در نقاشی ایران | ||
هنرهای زیبا | ||
مقاله 1، دوره 10، شماره 0 - شماره پیاپی 992، اسفند 1380 اصل مقاله (859.68 K) | ||
نویسنده | ||
دکتر یعقوب آژند* | ||
چکیده | ||
هدف این مقاله روشن سازی بخشی از نظام استاد – شاگردی در نقاشی ایران است. در مورد این نظام، منابع و اطلاعات مستقیمی موجود نیست. از این رو آن را باید از لابلای منابع مختلف تاریخی – فرهنگی و اطلاعات پراکنده آنها بازآفرینی کرد. فرضیه ام این بود که نقاشان ایران همچون دیگر صنف ها دارای صنف خاصی بوده اند و کارکرد آموزشی آنها شبیه صنف های دیگر جامعه بود. از این رو پیش از هر چیز سعی کرده ام این فرضیه را به ثبوت برسانم و سپس طرز آموزش و جلوه های تعلیمی این نظام سنتی را با عطف توجه به صنف های دیگر که اطلاعات درباره آنها کافی بود، شرح دهم. شاید مهم ترین محور این مقاله در نموداری باشد که درباره نمود و جلودهای نظام آموزشی سنتی استاد-شاگردی در میان نقاشان ایران در سده هفتم تا سده دوازدهم هجری ارائه و این نظام از لابلای متون اصلی و اطلاعات پراکنده منابع بازسازی شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
سنتی استاد-شاگردی؛ شاگرد؛ شیخ(مولانا)؛ صنف نقاشان و اجازه نامه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
This paper discusses the character, organization and social role of the traditional mas¬ter-pupil system in Persian painting. In particular, it explains its appearance and the role it plays in professional, social and artistic activities of Persian painting. Its way of life was not open to all. To receive honor and promotion, a master painter had to become known with a particular skill. He was expected to teach younger people kindly. A master painter who showed leadership ability also had to associate with an individual in a position authority. This association provided the individual with an informal apprenticeship through which he acquired a better understanding of master painting. In its various com¬munity activities, the master-pupil system also worked closely with the guilds. In fact there was a close relationship between the two. However, the effectiveness of this system, appears to have been diminished toward the end of the nineteenth century under the bur¬den of European influences. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
apprenticeship, Master-pupil system, Painter guild, Persian painting, Tradition | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,294 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,749 |