
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,624 |
تعداد مقالات | 71,559 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,937,514 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,977,340 |
کیفیت معاد از دیدگاه ابن عربی | ||
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود) | ||
مقاله 12، 149-148، شماره 148 - شماره پیاپی 997، اسفند 1377 اصل مقاله (337.88 K) | ||
نویسنده | ||
محمدرضا فریدونی* | ||
چکیده | ||
مقاله حاضر در پی تحقیق آراء عارف مشهور محی الدین ابن عربی درباره معاد می باشد جناب محی الدین ابن عربی در بین عارفان و متألهان مقامی بس منیع و والا دارد تا حدی که در بین اهل الله ملقب به القابی همچون شیخ اکبر‘انسان کامل و ولی کامل شده است . جناب شیخ در معمول کتب خویش به مباحث اصول و فروع اعتقادی پرداخته و کمتر صفحه ای از صفحات ((فتوحات))یا((فصوص)) را می توان باز کرد و اشاراتی در خصوص توحید و ولایت و معاد نیافت و نیز در بین ابواب مطرح شده در ((فتوحات ))کمتر یایی به تفصیل و گستردگی باب معاد می رسد‘ ما در این مقاله کوشیده ایم تقریری صحیح و تا حدی تحلیلی از این مباحث را ارائه دهیم و همچنانکه میدانیم از جنجالی ترین مباحث معاد بحث از کیفیت حشرونشر اجساد در قیامت است در این میان شبهه آکل ومأکول بر التهاب بحث افزوده است . جناب شیخ در تبیین کیفیت حشرو نشر اجساد بسیار متعبد به شریعت است و خویش را وامدار علوم لدنی ختم الرسل محمدمصطفی(ص) میداند و تقّوم نشه قیامت و حشر اجساد را براساس ((عجب الذنب))میداند وسخت به معاد جسمانی معتقد است و از کسانی که تنها به اثبات معاد روحانی پرداخته اند انتقاد میکند و آنها را بی بهره از فیض نبوی قلمداد مینماید. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The present essay is mainly based on the researches by Mohio - Din Arabi, the great and generally received Islamic gnostic and the reviver of Muhhamadan gnosis. He holds a high place among the Islamic gnostics and theologians and is commonly known and entitled as the Sheikh -e Akbar (the great spiritual leader), Ensan-e Kamel (the perfect man) and Vali-e Kamel (the perfect saint). He has generally investigated important subjects of fundamentals of belief (Osol-e Eteghadi) and fundamental principles of Islam (Foro-e Eteghadi). In his books, there are always some illusions to unity of God (Tawhid), guardianship (Velayyat), and Maad which he has given an special attention among the others. Considering the resemblence (Akelo Makol), resurrection (Hashro - Nashr) is considered an essential and provocative subject of Maad. It should be noted that Ebn - e Arabi is a true devot to Shariat (Divine Law) and he considers himself as the debtor of Muhammadan's esoteric knowledge. He believes that resurrection is based on Adjbe Zanab and severely criticises those who simply confirm the spiritual resurrection (Maad e Rohani) and ignor the corporal resurrection (Maad-e Djesmani). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
- | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,270 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,225 |