
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,624 |
تعداد مقالات | 71,559 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,937,292 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,977,258 |
در محضر حکیم فندرسک | ||
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود) | ||
مقاله 14، 149-148، شماره 148 - شماره پیاپی 997، اسفند 1377 اصل مقاله (475.27 K) | ||
نویسنده | ||
محمد طباطبایی بهبهانی(منصور)* | ||
چکیده | ||
جناب میرابوالقاسم فندرسکی از اساطین حکمت و درعین حال تقریبأ کم شهرت عهد صفوی است . این حکیم علیرغم علّو شأنش در حکمت و فنون ریاضی مجهول القدر است و آثار مختصری ازو بدست رسیده. در تعیین مشرب فلسفی او اختلاف است برخی به اشراقی بودنش حکم کرده و اکثر به چند بیتی از قصیده یائیه میر متمسک می شوند که مضامین آن‘ عقیده گوینده اش به مثل افلاطونی را به ذهن متبادر میسازد. برخی دیگر نیز قائل به مشائی بودن او میباشند و البته آنچه از مباحث فلسفی صریح میر برمی آید جز عقیده اخیر را تأیید نمی کند. میر فندرسکی سالیانی را در هندوستان به سیر آفاقی و انفسی سپری کرد و سخت از عرفان هندی متأثر گشته بود شرح او بر کتاب ((جوک باسشت )) یادگار آن ایام است . وی در طول حیات خود مورد تکریم و تعظیم شاهان صفوی و سلاطین هندوستان بود ولی هرگز روح بزرگش مسخر اعتباریات نگردید ودرکمال استغنا عمر شریفش را بسر برد. آنچه از میر بدست رسیده اکثر به صورت جزوات کم حجم وتعلیقه گونه ای است که همگی نشانگر ادراک فوق العاده میر و تبحر در تقریر مباحث حکمی است .نثری روان و شیوا دارد و به شدت از تصنع و تکلف گریزان است و متکلفین را فرومایه میداند . برخی از آثار وی عبارتنداز : رساله صناعیه‘شرح جوک باسشت‘جوابیه میر به آقا مظفر کاشانی‘رساله الحرکه‘میرفندرسکی سرانجام در سن 80 سالگی در سال 1050 قمری دعوت حق را لبیک گفت و در قبرستان تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد . | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Mir Fendereski is one of the linchpins of philosophy and of course the unknown one in Safavid era. Mir, as a philosopher, was never after wordly fame and reputation while Indian rulers and Safavid kings held him in high esteem. Not many of his works are available and as if he was intent upon not being celebrated for science and wisdom. From his limited and self-described works remaining, Mir' s skill in pinpointing philosophical concepts can be deduced. Researches have got different opinions of his philosophical disposition. some consider him as an illuminationist and some others views him as an aristotalian. What, however, is gathered out of his works is that he is a mere aristotalian. Those ones who are of the belief that he is a illuminationist, mostly turn to a few verses of his famous ade crossing one's mind the platonic idea of its composer. These verses are ambiguous compared with Mir' s other works. Mir Fendereski spent many years learning Indian philosophy and mystecism in India. Translation of Joug-e-Basecssht' into persian along with its explanation is a memento of that period. His opinion of the here after is nothing but that of aristotalian philosophers and no mystic views can be traced in his works. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
- | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,888 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 856 |