
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,624 |
تعداد مقالات | 71,559 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,937,550 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,977,359 |
نقدی بر آراء مغرضانه برخی از ناقدان‘ پیرامون شخصیت ادبی سرایندگان متعهد شیعی و اشعار آنان | ||
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود) | ||
مقاله 16، 149-148، شماره 148 - شماره پیاپی 997، اسفند 1377 اصل مقاله (260.52 K) | ||
نویسنده | ||
دکتر قاسم مختاری* | ||
چکیده | ||
برخی از ناقدان متعصب ادب عربی‘نظرات مغرضانه ای در خصوص سرایندگان متعهد شیعی ارائه نمودند. آنان تا توانسته اند بر شخصیت اعتقادی – ادبی این سرایندگان یورش بردند و این همه استواری و آزاد اندیشی آنان را ندیدند و شاید نخواستند که ببینند . در این مقاله برآنم تا در وهله اول‘ برخی از این نظرات مغرضانه را تبیین نموده و در مرحله بعد‘ پاسخی مناسب و مبرهن بدان ارائه دهم. د. نبیل خلیل ابوحلتم در((الفرق الاسلامیه فکرا و شعرا)) اصرار دارد سیدحمیری را ((کیسانی))مذهب معرفی کند و نظرات ناقدان ادب عربی را پیرامون تغییر مذهب سید از کیسانیّه به امامیّه نادیده انگارد. د. شوقی ضیف‘ دیک الجن را با توجه به چند بیتی که در رثاء احمد بن علی هاشمی سروده‘ازغلاة شیعه معرفی میکند. شوقی ضیف‘همچنین در پیروی دعبل خزاعی از مذهب تشیع تردید نموده و قصیده همیشه جاویدان ((تائیه)) را در هاله ای از ابهام نهاده‘ معتقد است دعبل این چکامه را باهدفت دست یافتن به اموال اهل ((قم )) سروده است . فؤاد افرام بستانی در ((الروائع)) چکامه بلند مذهبی ابوفراس حمدانی که به ((الشافیه)) مشهور است را منحول و محرف میداند و قصد دارد تمامی ابیات چکامه و ماهیت آن را زیر سؤال برده ‘ آن را در هاله ای از ابهام نهد. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Some of biased critics in Arabic literature have raised prejudiced ideas on Shiit commited composers. They have highly attacked their literary-religous personality and have neglected their consistency and open-mindedness and may they have consciously done so. In this article I want, first, to raise some of these biased points and then answer them properly. Dr.Nabil Khalil Abohaltam insists on introducing "Sayyed Hemyari" as "kisani" and ignores the Arabic critics' points on changing his religion from "Kisanieh" to "Imamieh". Regarding the verses "Dik Oljen" has written in gratitude of "Ahmad Ibn Ali Hashemi", Dr.Shoghi Zeif introduces him as one of the "Shiit Gholat". "Shoghi" is also doubtful if "Debal" is really Shiit and has vaguely expressed his eternal elegy "Taieh" and believes that Debal has not written the poem, but to finance "Ghom" people's property. Foad Efram Bostani in his book "Arravaae" introduces Abou Faras Hamdani's long religious Poetry"Ashshafieh" as a fake book and questions all his poetry and considers it as a vague one. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
- | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,730 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 803 |