
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,903,005 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,952,967 |
تاریخچه و سیر اجمالی((علم رجال الحدیث)) | ||
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود) | ||
مقاله 14، 145-141، شماره 141 - شماره پیاپی 998، اسفند 1376 اصل مقاله (507.39 K) | ||
نویسنده | ||
دکتر علی اصغر باستانی* | ||
چکیده | ||
یکی از نتایج عدم کتابت حدیث- پس از رحلت پیامبراکرم(ص)-این بود که حدیثهای ساختگی و جعلی شیوع یافت‘زیرا هنگامیکه احادیث نوشته نشد کمتر توانستند برای آن حد و مرزی قائل شوند‘و چنانکه مشهوراست درابتدا((سند))نیز مورد نظر نبود‘لذا خبرگان فن ناگزیر احادیث رادسته بندی کردند و عناوین: (( مسندومرسل‘معروف ومنکر‘مردودومتروک‘متفق ومفترق‘مؤتلف ومختلف)) و غیره را بر آنها نهادند. و نیز طریق بهتری که برای تمیز احادیث صحیح و سقیم به نظرشان رسید‘تحقیق درباره راویان حدیث بود که با تکیه بر میزان عدالت‘صداقت‘امانت‘علم و اخلاص آنان ‘بتوان احادیث مستند و صحیح را از مجعولات مخالفان و مغرضان بازشناخت ‘ و بدین طریق((علم رجال))بوجودآمد. تکیه بر شناخت رجال حدیث‘شاید بهترین راه تشخیص احادیث صحیح و تمیز انواع حدیث باشد. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The sayings of the prophet Muhammad (p.b.u.h) were not put down to writing, immediately after his death. This incident resulted in the appearance of some non-authentic sayings attributed to him. In order to distinguish the authentic traditions from those which are not authentic, Islamic specialists devided them into different categories as - musnad; mursal; maruf and munkar; mardud and matruk; muttafig and muftariq; mutalif and mukhtalif, etc. . Another approach in this direction was some kind of research into the personality and qualifications of the narrators of Hadith, an approach which was named Elmurrijal. The later approach may be considered the best way for distinguishing the correct Hadith from non correct one. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
- | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,195 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 968 |