
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,694 |
تعداد مقالات | 72,263 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,303,664 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,161,654 |
اتحاد طریقه معرفت عرفانی و معرفت عقلانی از دیدگاه مولوی و حافظ | ||
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود) | ||
مقاله 14، دوره 150، شماره 0 - شماره پیاپی 1007، تیر 1378 اصل مقاله (267.14 K) | ||
نویسنده | ||
دکتر سید حسن ابراهیمان* | ||
چکیده | ||
نظر به اینکه در اشعار مولانا و حافظ ‘ گاهی معرفت عقلانی و فلسفی مورد تخطئه و نفی قرار میگیرد و تنها راه معرفت صحیح و کامل را معرفت عرفانی وکشف و شهود قلبی معرفی مینمایند‘ولی در برخی برمی آیند‘ لذا عده ای فکر می کنند که اشعارشان از نوعی تناقض گویی ظاهری برخوردار است . ما در این مقاله اثبات نموده ایم که آنان طریقه ملل را با طریقه معرفت و شهود عرفانی متباین نمی دانند و معتقدند که این دو معرفت مکمل یکدیگرند و اگر ما عقل خطاپذیر را با دل و تزکیه نفس پیوند زنیم‘ادراکمان کمال می یابد.آنان یکسره شناختهای عقلانی را طرد نکردند‘بلکه عقل را به عقل ممدوح و مذموم تقسیم نموده و عقلی را که در معرض وهم و گمان است ‘ نارسا دانسته اند و معتقدند یقینی و کامل بودن دست آوردهای عقلی مشروط به این است که اولأ‘عقل درست عمل کند‘ثانیأحقایق در حد توان ادراک عقلی باشد؛ زیرا حقایق و اسرار پنهانی بسیارند که قوای ادراکی عادی بشری از ادراک آنان عاجز است ‘ بنابراین باید عقل را با دل و قلب و معرفت قلبی پیوند زد تا ادراک آن کمال یابد و به حقایق متعالی دست یابد. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
In view of the fact in Moulavi / sand Hafez / s poems sometimes intellectual and philosophical knowledge are considered as denigration and negation, the only way of proper and perfect knowledge are introduced by mystical knowledge discovery and cordial witnesses, but in some of the other poems the intellectual knowledge are approved and designed to creat a union between the two knowledge. Therefore a group of people think that their poems is included of apparent self - contradiction. In this article we proved that they do not distinct the manner of intellect with the manner of knowledge and the mystical witness they are believed that these two knowledge are the complementary of each other. If we join the slipper intellect with mind and purification of the soul our perception will be perfected. They did not reject the intellectual recognition but they devided the intellect into praised and forbidden intellect. They consider the intellect that is in expousure of imagination and supposition. They believe certainty and integrity of obtaining the intellect dependent upon to first intellect acts correctly second realities to be according the ability of perception intellect. Realities and unrevealed mysteries are numerous and the human / s common perception forces are unable from their perception. Therefore we have to join the intellect with mind, heart and cordial knowledge to integrit their pereeption and obtain the exalted realities. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
- | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,229 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,014 |