تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,479 |
تعداد مقالات | 70,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 122,991,013 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,220,670 |
مسجد چهار ایوانی | ||
هنرهای زیبا | ||
مقاله 9، دوره 6، شماره 0 - شماره پیاپی 1026، اسفند 1378 اصل مقاله (335.6 K) | ||
نویسنده | ||
دکتر حشمت الله متدین* | ||
چکیده | ||
در ایران قبل از عهد سلجوقیان مساجد مختلفی ساخته می شوند که اغلب به تقلید از مساجد عباسی بصورت شبستانی می باشند. ولی از قرن پنجم هجری و در قلب کویر مرکزی ایران نقشه ای بوجود می آید که ریشه در معماری قبل از اسلام ایران دارد. از این زمان به بعد گونه عام چهارایوانی به عنوان نمادی از فضای ایرانی، الگو نقشه مساجد این خطه می گردد. چرا و چگونه چنین الگوئی طرح مساجد عباسی را متحول می سازد؟ در این مقاله ضمن مطرح کردن دیدگاه های مختلف و ارائه نظریه ، به پاسخگوئی به این سئوال خواهیم پرداخت. | ||
کلیدواژهها | ||
اسلامی؛ تداوم معماری ایرانی؛ چهار طاقی – گنبدخانه؛ عهد سلجوقی؛ مسجد ایرانی؛ مسجد چهار طاقی؛ معماری ایرانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Most Iranian mosques under the influence of Abbasid architecture were buit with an emphasis on the sanctuary space. However, during the seljuks Empire, in the elevnth century AD., a new trend of mosque design took place in four-iwan (four-porches) mosque concept. In this design four porches surrounded the main courtyard. This article will review the reasons for such a change in the design of Abbasid mosques which resulted the new concept of Four-iwan mosque in the Iranian Islamic architecture. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7,779 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,645 |