![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,697,637 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,928,942 |
بررسی ارتباط عملکردی سکونتگاههای خودرو اطراف کلانشهر تهران | ||
هنرهای زیبا | ||
مقاله 6، دوره 8، شماره 0 - شماره پیاپی 1027، دی 1379 اصل مقاله (532.56 K) | ||
نویسنده | ||
دکتر اسفندیار زبردست* | ||
چکیده | ||
در سه دهد گذشته کشورهای در حال توسعه با رشد فزاینده جمعیت شهری مواجه بوده اند. اغلب این رشد جمعیت شهری در حاشیه کلانشهرها و شهرهای بزرگ این کشورها اتفاق افتاده است. تحولات جمعیتی منطقه کلانشهری تهران نیز نشان می دهد که در سه دهه گذشته جمعیت شهر تهران تنها 3/2 برابر و جمعیت پیرامونی منطقه کلانشهری تهران 8/7 برابر شده است. یهنی بخش عمده اضافه جمعیت منطقه کلانشهری تهران در مناطق پیرامونی آن ساکن شده اند. از طرفی دیگر در طی بیست سال 75-1355 ، حدود 40 درصد از 5 میلیون نفر اضافه جمعیت منطقه کلانشهری تهران بطور غیر رسمی در آن ساکن شده اند. توسعه پراکنده و نابسامان منطقه مسائل و مشکلات عدیده اجتماعی ، فرهنگی، محیطی و سیاسی را پدید آورده است. این مطالعه برای بررسی برخی از ویژگی های اجتماعی و اقتصادی سکونتگاههای خودرو حاشیه کلانشهر تهران و مشخصاً برای پاسخگویی به سؤالات زیر انجام شده است: 1. ارتباط عملکردی اینگونه سکونتگاهها بیشتر با نواحی روستائی است و یا با کلانشهر تهران؟ 2. ساکنین اینگونه سکونتگاه ها در چه نوع فعالیت های اقتصادی (رسمی،غیر رسمی) مشارکت دارند؟ برای دستیابی به اهداف این مطالعه،3 سکونتگاه خودرو اطراف 3 محور عمده ارتباطی تهران بصورت تصادفی انتخاب گردید: باقرآباد در محور جاده ورامین ، صالح آباد در محور جاده ساوه و خاتون آباد در محور جاده خراسان. برای دریافت اطلاعات مورد نظر در این مطالعه پرسشنامه ای تنظیم و این پرسشنامه برای 206 خانوار انتخاب شده، بصورت نمونه گیری سیستماتیک از 3 سکونتگاه خودرو انتخاب شده، تکمیل گردید. تحلیل اطلاعات بدست آمده، نتایج ذیل را دربرداشته است: ارتباط عملکردی سکونتگاههای مورد بررسی بیشتر با کلانشهر تهران است و نه با مناطق روستائی؛ و اینکه اغلب ساکنین سکونتگاههای مورد بررسی در فعالیت های غیر رسمی شاغل هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
ارتباط عملکردی؛ اسکان غیررسمی؛ حاشیه؛ سکونتگاههای خودرو؛ کلانشهر؛ ویژگیهای اجتماعی؛ ویژگیهای اقتصادی. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
During the past three decades the urban population of the developing countries has increased tremendousely, Most of this urban population growth has taken place on the metropolitan fringe, Also, about 42 cent or the developing countries urban population live in formal settements, many located on the urban fringe. The demographic processes in the Tehran Metropolitan Region (TMR) during the past three decadcs reveals that while the population of the Tehran city has grown only 2.3 times, the population of the rest or the TMR has grown by 7.8 times during the said penl1ll. is during the twenty-year period between] 'no-l t. ahout 40 per cent of the five milion-population increase uf the TMR, have resided in informal settlements. The unprecedented growth of informal settlements in the TMR, has brought about many socio-econIJmic. cultural. environmental and political prohlems. This articlc which is based on the findings of a research project fundcd hy the Tehran University. attempts to survey sumc socio-economic characterics of the households rcsldlg In some of the spontaneous settlements on the Tehran Metropolitan Fringe, specifically trying to answer the following questions: 1. Are these settlements functionally inegrated with rural areas or with the Tehran Metropolis" 2. Are the residents of these settlements engaged In the formal or informal economic activities? This is done by surveying 206 households (selected by random sampling techniques) 111 three spontaneous settlements, namely, Bagher Abad. Saleh Ahad. and Khtoon Abad, located in the vicinity of Tehran's three major transportation routes. The findings of the study reveal that: the spontaneous settlements studied are not functionally integrated with rural areas. but rather with the Tehran Metropolis: and that many fringe workers are informally employed. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,589 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,316 |