تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,116,163 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,220,626 |
مدلسازی حرارتی و بهبود انتقال حرارت در موتورهای SR | ||
نشریه دانشکده فنی | ||
مقاله 10، دوره 40، شماره 2 - شماره پیاپی 1028، آبان 1385 اصل مقاله (530.39 K) | ||
نویسندگان | ||
کارو لوکس؛ جواد فیض؛ حسین روحانی* | ||
چکیده | ||
موتورهای سوییچ رلوکتانسی توجه بسیاری را به دلیل خواص منحصر بفردشان به خود جلب کرده اند. حرارت تولید شده توسط اتلافات موجب کاهش عمر و کارایی موتور می شود. بنابراین طراحی بهینه بر مبنای مدلسازی حرارتی به بهبود عملکرد و افزایش عمر ماشین کمک می کند. در ای مقاله ابتدا یک مدل حرارتی فشرده از موتورهای سوییچ رلوکتانسی بر مبنای مدار معادل مقاومتهای حرارتی هدایتی و جابحایی بدست آمده است. این مدل در طراحی بهینه پارامتری ابعاد موتورمورد استفاده قرار گرفته است. از طرف دیگر استفاده از فنها و دمنده ها در موتور موجب بروز مشکلات تکنیکی و اقتصادی می شود. بنابراین یک طرح ابداعی پیشنهاد شده است که در آن روتور خودش به عنوان فن داخلی عمل کرده و موجب خنک شدن موتور می شود. مقادیر تقریبی بهینه برای این طرح بدست آمده اند. | ||
کلیدواژهها | ||
طراحی بهینه؛ مدل سازی حرارتی؛ مقاومت معادل حرارتی؛ موتور سوییچ رلوکتانسی؛ هواکش محوری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Switched reluctance motors (SRM) are attracting much attention because of their special advantages. Generated heat by losses can reduce the life time of SRM. Therefore, optimal design based on thermal modeling helps to improve their performance and increases their life time. In this paper, a lumped thermal model of SRM based on the analogue of conductive and convective thermal resistances is proposed. On the other hand, using fans or blowers on motors cause some technical and economical problems. Therefore, an innovative design is proposed in which the rotor itself operates as an axial fan and reduces the temperature rises within the motor. ّFinally the stator dimensions are optimized using obtained thermal model. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,857 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,283 |