تعداد نشریات | 157 |
تعداد شمارهها | 6,060 |
تعداد مقالات | 66,208 |
تعداد مشاهده مقاله | 111,675,987 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 86,290,709 |
چیستی و ماهیت فلسفه اسلامی | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 3 - شماره پیاپی 1045، آبان 1384 اصل مقاله (594.58 K) | ||
نویسنده | ||
حجت الاسلام سید اسحاق حسینی کوهساری* | ||
چکیده | ||
مقاله پیش رو پس از ذکر مقدمه و ضرورت بحث به این سه سوال محوری موضوع پاسخ داده است : 1. آیا اساساً علوم و فلسفه میتوانند وصف اسلامی و غیر اسلامی به خود بگیرند؟ 2. آیا ماهیت فلسفه رایج عربی است ؟ 3. آیا ماهیت فلسفه رایج اسلامی است ؟ با نقد و بررسی سخنان منتقدین ، اسلامی بودن فلسفه به اثبات رسید . و به پرسش دوم پس از نقل و بررسی نظریات نژادگرایانه مستشرقان و نژادگرایانه عربی پاسخ منفی ونیز نقد و بررسی شده است . پرسش سوم ، در آغاز نظریه یونانی بودن ماهیت فلسفه رایج مسلمان ها با توجه به نظریه سهروردی در پیشینه فلسفه اسلامی و توجه به حوزه اسکندریه،انطاکیه،سریانی،ایران باستان و هند نفی شد. سپس به نقل و نقد نظریه تفکیک پرداخته و در پایان نظریات علامه طباطبایی و شاگردان او در ماهیت اسلامی بودن فلسفه رایج نقل و انتقادات منتقدان هم پاسخ داده شده و مقصود از ماهیت اسلامی داشتن فلسفه به خوبی روشن شده است . | ||
کلیدواژهها | ||
فلسفه اسلامی؛ فلسفه عربی؛ فلسفه یونانی؛ ماهیت فلسفه اسلامی؛ نظری تفکیک | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The present article, following the introduction and talking about the necessity of the subject, has answered three fundamental questions: 1. Can sciences and philosophy be described as Islamic or non Islamic? 2. Is the nature of the current philosophy Arabic? 3. Is the nature of the current philosophy Islamic? We prove, through studying and criticizing the opinions of the critics, that we can describe the current philosophy as Islamic. Moreover, we will answer the second question, after mentioning the racial opinions of orientalists and Arabs and studying and criticizing them, negatively. Concerning the third question, first we disapprove of the theory that the current Islamic philosophy is intrinsically Hellenic, concerning Sohravardi's theory on the background of the Islamic philosophy and concerning the schools of Alexandria, Antioch, ancient Iran, India and Syriac schools. Then we state and criticize the theory of separation, and state the views of Allamah (savant) Tabatabaei and his pupils on the Islamic nature of the current philosophy. At the end, we will answer the criticisms of the critics, and clear up the meaning of the Islamic nature of philosophy. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Arabic, Hellenic, Islamic., philosophy, separation | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,673 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,464 |