تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,513,513 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,775,319 |
ترغیب و آموزش خلاقیت در سازمان های پویا | ||
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود) | ||
مقاله 3، 37و38، شماره 0 - شماره پیاپی 1057، مهر 1376 اصل مقاله (727.96 K) | ||
نویسندگان | ||
دکتر مهرناز شهر آرای؛ دکتر رضا مدنی پور* | ||
چکیده | ||
در عصر « جامعه دانش » سازمان های موفق در مقابله با چهار عامل عمده یعنی فشار شدید رقابت جهانی , شتاب پیشرفت تکنولوژی , محو شدن مرز و بوم بازار تجارت و سرانجام دگرگونی در نظام ارزشی , تدابیری اندیشیده و بر ترغیب و آموزش خلاقیت به عنوان تنها رهیافت اصولی تکیه کرده اند. با این دید , در این مقاله پس از تعریف خلاقیت به تمایز بین مفهوم خلاقیت و نوآوری پرداخته شده است و با توجه به اینکه نوآوری تبدیل اندیشه خلاق به عمل است به تفاوت بین اندیشه خلاق و اندیشه غیر خلاق اشاره گردیده است. برای دستیابی به اندیشه های خلاق , به شناخت عوامل تسهیل کننده یا پیش برنده خلاقیت و بکارگیری یا تقویت آنان و همچنینی شناخت و تضعیف عوامل بازدارنده توجه شده است. بر اساس این باور عمومی که برخی از عوامل بازدارنده خلاقیت از عوامل فردی ( درونی ) و بعضی نیز از عوامل پیرامونی ( برونی ) نشأت می گیرد , عوامل بازدارنده خلاقیت تحت دو عنوان , عوامل فردی و عوامل پیرامونی مورد بررسی قرار گرفته است. پس از بحث درباره عوامل تسهیل کننده درونی خلاقیت , در مبحث ترغیب اندیشه های خلاق به جو یا محیط پدید آورنده و تقویت کننده خلاقیت پرداخته شده است. در قسمت پایانی مقاله , با پذیرش این ذهنیت که شیوه های مختلف تفکر از جمله شیوه اندیشیدن خلاق را می توان آموزش داد, چند روش و فن از جمله کنکاش مغزی , گروه بندی گزینشی , دلفای , بدیهه پردازی ( قیاسی یا سینکتیکس ) , اسمی گروهی و سرانجام مغزنویسی مورد بحث قرار گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش خلاقیت؛ خصوصیات اندیشه های خلاق؛ خلاقیت؛ روش اسمی گروهی؛ عوامل بازدارنده خلاقیت؛ عوامل پیرامونی خلاقیت؛ عوامل پیشبرنده خلاقیت؛ فن دلفای؛ فن قیاسی؛ کنکاش مغزی؛ گروه بندی گزینشی؛ مغز نویسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
In an era of "knowledge society ", dynamic organizations faced with four. major universal problems; namely, worldwide competition, ever-increasing technological advances, obliteration of boundaries in trade and vast changes in the value systems, have come to rely on creativity and innovation as the only vehicle for survival and development. With this contention and vision, in this paper, following a definition of creativity and innovation, the distinction between creative and noncreative ideas has been considered. It is argued that in an effort to promote creativity in dynamic organizations, facilitating as well as restraining forces should be clearly. identified. ¬ Based on the assumption that the restraining forces include internal (personal) and external factors which impede creativity, a discussion of the major internal and external factors have been presented. In terms of the internal facilitating factors, a number of characterisitics have been described. With regard to promoting creative ideas, attention has been directed towards the characteristics of a creative climate. In the final section of the paper, a number of methods and techniques for generating Creative ideas; including, brainstorming, brainwriting, synectics, and nominal groups have been discussed. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,469 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,806 |