
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,624 |
تعداد مقالات | 71,559 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,937,637 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,977,391 |
محاسبه نیروهای هیدرودینامیکی وارده بر یک هیدروفویل تحت شرایط کاویتاسیون از نوع گسترده | ||
نشریه دانشکده فنی | ||
مقاله 9، دوره 35، شماره 4 - شماره پیاپی 1070، اسفند 1380 اصل مقاله (397.43 K) | ||
نویسندگان | ||
کیوان صادقی؛ مهرداد رجبی* | ||
چکیده | ||
در این مقاله ،روشی ساده و سریع برای محاسبه نیروهای هیدرودینامیکی(لیفت و درگ)وارده بر یک هیدروفویل،هنگامی که تحت شرایط کاویتاسیون از نوع گسترده قرار دارد ،معرفی میگردد. ایده اصلی در این روش ساده،تقسیم بندی جریان حول چنین هیدروفویلی به یک ناحیه غیرویسکوز و یک ناحیه ویسکوز است . اولین گام در این روش،بدست آوردن توزیع فشار بر روی سطح خیس شده هیدروفویل است که برای این منظور حل پتانسیل با استفاده از روش Panel صورت پذیرفته است . در مرحله بعد لازم است توزیع تنش برشی بر روی سطح هیدروفویل تعیین شود و برای این منظور از روشهای انتگرالی،هم برای حل معادلات لایه مرزی آرام و هم در هم ،استفاده شده است. برای حل لایه مرزی آرام از روش Thwaites و برای حل لایه مرزی درهم از روش Head استفاده بعمل آمده است . برای تعیین نقطه شروع درهمی جریان از معیار Mitchel و برای محاسبه ضریب اصطکاک پوسته ای cf از رابطه Ludwig استفاده میگردد. محاسبه ضرایب لیفت و درگ برحسب عدد کاویتاسیون در مورد یک هیدروفویل خاص،حاکی از موفقیت نسبی این روش ساده در برآورد اثر پدیده کاویتاسیون بر نیروهای هیدرودینامیکی وارده بر یک هیدروفویل می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
روش پنل؛ ضریب درگ؛ ضریب لیفت؛ عدد کاویتاسیون؛ لایه مرزی؛ هیدروفویل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Lift and drag coefficients are predicted for a symmetrical hydrofoil, NACA 66-012, at non-zero angles of attack under supercavitating flow conditions. The hydrofoil is modelled using surface singularities and both the pressure distribution (obtained from potential flow solution) and the wall shear stress distribution (obtained from boundary layer solutions) are used to determine the hydrodynamic forces applied on the hydrofoil. To get the potential flow solution, the Panel method was used. For laminar boundary layer solution, Thwaite' s method was used combined with Mitchel criterion to decide on the transition point. Head's method was then used to solve the turbulent boundary layer in combination with Ludwig's formula for the skin friction coefficient. The system of ODE equations were then solved numerically and the hydrodynamic forces (lift and drag) were calculated at two different angles of attack in a range of cavitation numbers. Agreement between predicted values and experimental data appears to be qualitatively good. The work shows that using classic ideas of aeronautics, i.e., dividing the flow about a blunt body to a boundary layer with dominant viscous effects and an in viscid region outside the boundary layer may be used efficiently in order to check the suitability of a given airfoil (or to compare their performance) for use in hydrofoil ships. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,052 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,307 |