
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,624 |
تعداد مقالات | 71,559 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,937,082 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,977,169 |
مدل سازی زمان بندی خدمه در راه آهن و حل ابتکاری با الگو سازی محدودیت ها | ||
نشریه دانشکده فنی | ||
مقاله 14، دوره 35، شماره 4 - شماره پیاپی 1070، اسفند 1380 اصل مقاله (811.82 K) | ||
نویسندگان | ||
محمدمهدی سپهری؛ عباس حاجی فتحعلی ها* | ||
چکیده | ||
در این مقاله مساله زمان بندی خدمه راه آهن با مطالعه موردی راه آهن ایران مورد بررسی قرار گرفته و با اطلاعات واقعی مساله زمان بندی رؤسای قطارهای مسافری حل شده اند. برای حل این مساله نخست شبکه ای از تقدم و تأخر فعالیتها در قالب سویه های وظیفه و انتقال در حالت چند قرارگاهی طراحی شده است . سپس ، روش جدیدی برای مدل سازی ریاضی بیان شده که میتواند پاسخگوی حل بهینه مسائل در اندازه های کوچک تا متوسط باشد.برای حل مسائل واقعی که در اندازه بزرگ هستند،یک الگوریتم ابتکاری که روش الگوسازی محدودیت ها نامیده شده،توسعه داده شده است. با اطلاعات برنامه حرکت قطارهای مسافری ایران و برآورد پارامترهای هزینه ای،تعدادی مسأله در اندازه های مختلف طرح شده که حل بهینه برخی از آنها با استفاده از روش انشعاب و تحدید بدست آمده اند. روش حل ساده سازی شده و حل از طریق الگوسازی محدودیت ها نیز ارائه گردیده اند که جوابهای بدست آمده از این دو روش با حل بهینه مقایسه شده اند. در پایان نشان داده شده است که در مقایسه با روش فعلی زمان بندی رؤسای قطارهای مسافری در راه آهن ایران بکارگیری روش الگوسازی محدودیت ها در حل مساله واقعی توانسته است ضمن بهبود کیفیت جوابها،صرفه جویی قابل توجهی را ایجاد کند. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوسازی؛ راه آهن؛ روش ابتکاری؛ زمان بندی خدمه؛ مدل سازی ریاضی؛ منطقی محدودیتها | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
In this paper we address the railway crew-scheduling problem, for which we have solved it for head of crew (train master) in passenger trains with real data of Iranian I.R. Railways. All possible activities of crew during a period of time are classified into two groups of activities, tasks and transfers. First, these activities and the precedence relationships among them are shown graphically by a multidepot network containing tasks and transfers arcs. According to the designed network, a new mathematical model, is, then, presented which is able to optimally solve small and medium size problems.. In order to solve large size or real world problems, a heuristic algorithm which is called constraints logic pattern is developed. Based on real data taken from passenger train scheduling of Iranian Railways, using branch and bound method, several problems in different sizes are solved. These problems are, also, solved and compared by a simplified method and the constraints logic pattern method. By comparing these two latter heuristic solution approaches with the present approach at Iranian Railways, it is concluded that constraints logic pattern, while improving quality of solutions, can solve real world problems and provide noticeable savings. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,904 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 930 |