تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,523,624 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,783,775 |
طراحی یک استراتژی کنترلی سیستم تعلیق فعال به کمک روش کنترل ناخطی مد لغزان | ||
نشریه دانشکده فنی | ||
مقاله 11، دوره 36، شماره 3 - شماره پیاپی 1077، آذر 1381 اصل مقاله (329.65 K) | ||
نویسندگان | ||
ابوالفضل معصومی؛ رضا کاظمی* | ||
چکیده | ||
در این پژوهش یک قانون کنترلی مبتنی بر روش مد لغزان برای سیستم تعلیق الکترو-هیدرولیکی توسعه داده شده است. در استخراج این قانون از مدلسازی سیستم هیدرولیکی شامل دینامیک شیر به همراه عملگر استفاده شده است. در این پژوهش برای نصف خودرو،با در نظر گرفتن سیستم هیدرولیک،کنترلر به گونه ای طراحی می شود که شتاب و تغییر مکان قائم و دورانی به سمت صفر میل نماید. لذا ولتاژ ورودی به شیر طوری تعیین می شود که با تحریک اسپول شیر موجب اعمال نیرویی از عملگر به جرم معلق شود،به گونه ای که شتاب و تغییر مکان قائم و زاویه ای جرم معلق به سمت صفر میل می نماید . مقایسه پاسخ سیستم فعال و نافعال برای نصف خودرو نشان میدهد که کنترلر با کنترل تغییر مکان وشتاب قائم و دورانی موجب افزایش راحتی سفر میشود. همچنین میزان مقاوم بودن کنترلر بررسی ونتایج نشان میدهد که در آنها نیروی اعمال شده از سیستم هیدرولیک به عنوان ورودی در نظر گرفته میشود ورودی سیستم،ولتاژ ورودی به شیر در نظر گرفته شده است. این امر ضمن منتج شده به نتایج دقیق تر زمینه کاربرد صنعتی نتایج حاصل را نیز فراهم می آورد. | ||
کلیدواژهها | ||
سیستم تعلیق فعال؛ کنترل؛ مد لغزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
In this paper, a control law is developed based on the sliding mode control for electrohydraulic active suspension. The law is derived from simulation of hydraulic system, which contains valve and actuator dynamics. Controller is designed for a half vehicle model in such a way that the displacement and acceleration ,as two independent set points, to approach to zero. The input servovalve voltage is determined in such a way that, actuators apply required force to sprung mass in order to increase ride comfort. The comparison of passive and active systems for half vehicle model shows that the controller with this strategy can increase ride behaviour. Also the robustness of the controller has been investigated and the results show that the controller is worked very good even with the presence of road noise and vehicle parameters variation. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,445 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 869 |