تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,031 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,500,895 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,763,973 |
تأثیر دیدگاههای کلامی در تفسیر قرآن | ||
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود) | ||
مقاله 4، 60-59، شماره 0 - شماره پیاپی 1100، فروردین 1375 اصل مقاله (532.08 K) | ||
نویسنده | ||
بمانعلی دهقان منگابادی* | ||
چکیده | ||
نویسنده کوشیده تا تأثیر آراء کلامی مربوط به توحید را در تفسیر آیاتی که در انها از دست ، عرش و نظایر آنها سخن به میان آمده نشان دهد. نخست مفسران را به تشبیه گرایان و تنزیه گرایان تقسیم می کند ؛ گروهی از دسته اول را معتقدان به تشبیه محض و جسمیت خداوند به شمار می آورد و گروهی را که قائلان به استناد صفات محدثات به حق تعالی می شمرد ظاهرگرایان می خواند. دسته دوم یا تنزیه گرایان را نیز دو گروه می داند: یکی آنان که تا حد مقدور به تأویل متوسل می شوند و اگر به نتیجه ای نرسند علم آن را به خداوند وا می نهند و دیگر ، کسانی که یکسره به تأویل این قبیل آیات و نیز آیات مربوط به آخرت توسل می جویند . راه حل اختلاف، به نظر مؤلف تنها رجوع به قرآن و احادیث معصومان (ع) است. | ||
کلیدواژهها | ||
تأویل؛ تجسیم؛ تشبیه؛ تفسیر؛ تنزیه؛ ظاهرگرایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The author has tried to show the influence of Theological views ( relating to unity of God) on the interpretation of verses in which such concepts as " Hand" , " throne" and the like appear. First, he divides the interpretors into two groups: the Assimilators ( Mushabbihites ) and those who deny any carnal attributes to God. Among the first group, he considers some to be believers in mere Persionification and incarnation of God and others, who give the attributes of creatures to God, to be " exoteric" . The second group, he also divides into two orders: one he considers of those who resort, as much as possible, to exegesis and, if unable to reach a conclusion, say that the knowledge of the Matter remains with God; and the other of those who go directly to exegesis of such versers and also eschatological verses. The solution of these differences, the author concludes, lies only in referring to Quran itself and to the Traditions of the" Innocents". | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,945 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,022 |