
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,708 |
تعداد مقالات | 72,459 |
تعداد مشاهده مقاله | 130,015,051 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,627,386 |
علوم تربیتی و روان شناسی یا روان شناسی و علوم تربیتی؟ | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 0 - شماره پیاپی 1101، اسفند 1373 اصل مقاله (447.66 K) | ||
نویسنده | ||
دکتر علیمحمد کاردان* | ||
چکیده | ||
در این مقاله نویسنده پس از یادآوری تاریخ تأسیس دانشکده علوم تربیتی در دانشگاه تهران و دانشگاههای کشور و ادغام گروه روان شناسی دردانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران (1372)‘ در پاسخ به این سؤال که آیا در نامگذاری دانشکده جدید‘ روان شناسی باید در دنباله علوم تربیتی در دنبال روان شناسی قرار گیرد‘ به بحث رابطه میان علوم تربیتی و ‹‹علوم روانی›› پرداخته نشان می دهد که این دو دسته از علوم از لحاظ ماهیت و قمرو با یکدیگر فرق دارند و ارتباط آنها به صورت کنونی تابع شرایط اجتماعی و تاریخی است و نتیجه رابطه ای است که در زمان گذشته این دو رشته از معرفت با یکدیگر داشته و امروز در عرصه عمل دارند. سپس نتیجه می گیرد که روان شناسی در حیطه هر دانشکده ای که قرار گیرد در همه حال علمی است که در عین داشتن موضوعات و روشهای نسبتاً مستقل می تواند با علوم انسانی و اجتماعی دیگر داد و ستد داشته باشد‘ اما این مبادله با استقلال آن مغایر نیست. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
In this paper, after reviewing the history of foundation of the Faculty of Education in Tehran University and other Iranian universities and considering the integration of the Department of Psychology in the Faculty of Education in the last year (1993-1994), the possibility of foundation of faculty of psychology is examined and the relationship between educational sciences and "psychological sciences" is discussed. Then it is tried to make clear that these two categories of human sciences are different as far as their nature, and scopes concerned. It is also proposed that their present interrelationship stems from the social and historical circumstances and is the result of their relations in past and their present communication in the practical field. Finally, The paper concludes that psychology, in any faculty it might be integrated, is a science whose subjects and methods are relatively independent and can communicate with other human and social sciences, but this kind of communication is not in conrtadiction with its independence. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
- | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,285 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,373 |