
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,708 |
تعداد مقالات | 72,459 |
تعداد مشاهده مقاله | 130,013,905 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,626,871 |
بررسی تأثیر تمرین های روان شناختی – تربیتی در کاهش بعضی اختلالات نوشتاری کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 8، دوره 1، شماره 0 - شماره پیاپی 1101، اسفند 1373 اصل مقاله (1.51 M) | ||
نویسنده | ||
دکتر علی خانزاده* | ||
چکیده | ||
در این مقاله که از نوع تحلیلی – تحقیقی است‘ نخست رویکردهای مختلف مربوط به نوشتن با دست و تحول نوشتن به اختصار مورد بحث قرار می گیرد. آنگاه مؤلفه های نوشتن با دست از قول صاحب نظران ارائه می شود. سپس تحقیقی عرضه می گردد که تأثیر تمرین های روان شناختی – تربیتی را در کاهش فشار بر روی کاغذ و افزایش سرعت نوشتن و تعدیل وضع بدنی در موقع نوشتن در کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر مبتلا به ضایعه مغزی را مورد بررسی قرار می دهد. چهار نوع تمرین روان شناختی – تربیتی که عبارتند از خود آموزی‘ خود وارسی‘ آرامش و رفع خستگی و تمرین های روانی – حرکتی دست تواماً به مدت دو ماه و نیم روی افراد گروه نمونه اجرا شد. قبل از شروع تمرین ها‘ از یک متن استاندارد از افراد گروه کنترل که هر کدام 15 نفر بودند پیش آزمون به عمل آمد و بعد از دو ماه و نیم اجرای برنامه ریزی شده تمرین ها روی افراد گروه نمونه‘ مجدداً از افراد هر دو گروه با همان متن قبلی‘ پس آزمون به عمل آمد. آنگاه برای دو متغیر فشار روی کاغذ و سرعت نوشتن که به صورت کمی اندازه گیری می شدند تفاضل نمرات افراد دو گروه در پیش آزمون و پس آزمون محاسبه گردید و روی آنها آزمون آماری Tstudent اجرا شد. مقادیر به دست آمده نشان داد که در هر دو متغیر بین دو گروه تفاوت معنی دار وجود دارد. در مورد وضع بدنی‘ فقط قرار دادن همه دستها روی میز و تکیه دادن سینه به لبه میز از بین رفت و در سایر موارد تغییر عمده ای روی نداد. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
In this study we worked on the trainable mentally retarded students with brain damage who studied in two special education centres affiliated to the university of Montreal. We used four interventions : 1) self instruction, 2) self monitoring, 3) relaxation, and 4) some psychomotor exercises of hand. All of the subjects were between 8 and 11 years. we have randomly chosen 30 students, and after pretesting their writings with a 'standard text, we divided them into two random groups of 15. Then, we used regularly the interventions on the individuals of experimental group for 2.5 months with the help of their teachers. Then we took the post test of their writings with the same text. We anatysed the data for 3 variables: For the pressure on paper and the speed of writing, we calculate the difference between pretest and post test for each of the subjects in both groups. Then we used the test of two groups. The result showed that there is significant difference between two groups in each of the two variables for the third variables (physical positions), only spread of arms on the table and leaning the chest on the edge of table disappeared; and there were not any considerable changes in the other aspects of physical positions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
- | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,508 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,392 |