تعداد نشریات | 158 |
تعداد شمارهها | 6,210 |
تعداد مقالات | 67,468 |
تعداد مشاهده مقاله | 114,037,452 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 88,778,718 |
مطالعه تطبیقی نظام تربیت معلم ایران و ژاپن | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 9، دوره 1، شماره 0 - شماره پیاپی 1101، اسفند 1373 اصل مقاله (772.98 K) | ||
نویسنده | ||
محمدرضا سرکارآرائی* | ||
چکیده | ||
معلمان‘ اساسی ترین نقش را جریان یادگیری و نهایتا پرورش دانش آموزان بر عهده دارند و اهمیت و برجستگی این نقش حساس‘ حداقل بر مدیران و برنامه ریزان نظام آموزش و پرورش‘ پوشیده نیست. آنچه در شرایط فعلی نیاز به بررسی‘ مطالعه و تجزیه و تحلیل دقیق و عمیق دارد‘ دشواریهایی است که نظام آموزش و پرورش کشور در احراز موقعیت والای معلم و ایجاد شرایط لازم برای جذب‘ تربیت و ایفای نقش حساس و پیچیده آن در جریان پرورش و هدایت رشد و تعالی دانش آموزان با آن روبه روست. پیچیدگی وظایف و مسؤولیت های سنگین این منزلت مهم در نظام آموزش و پرورش‘ به علاوه نقش همه جانبه ای که بر اثر بخشی کل سازمان و مدیریت آموزشی کشور دارد‘ توجه و اهمیت فوق العاده ای را که به پژوهشهایی که بتواند به بررسی همه جانبه دشواریها و بهره گیری از تجربه های آموزشی سایر ملل بپردازد و راه حل های مؤثر و علمی پیشنهاد کند بخشیده است. نگارنده‘ با بهره گیری از تجربه های سودمند ژاپن‘ در زمینه بهسازی و توسعه نظام تربیت معلم‘ کوشیده است تا با توجه به دشواریهای موجود در نظام تربیت معلم کشور‘ ضمن مقایسه نظام شیوه های جذب و تأمین و تربیت نیروی انسانی آموزش و پرورش ایران و ژاپن‘ پیشنهادهای لازم را ارائه نماید. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Teachers have an essential function in teaching and training students. The importance of this function is clear, at least, for managers, decision makers, and planners of educational systems. The only thing that should be analysed, in the present conditions, is providing the necessary conditions for teachers to gain their proper status in the process of education. The difficulty of the tasks and the heavy responsibility of teachers give a high priority to the studies which can portrait a comprehensive picture of the experinces done and solutions proposed by the other societies. In the present paper, through reviewing the successful experiences of Japan in improvement of teacher 'training system, it is tried to compare and contrast the two educutional systems of Iran and Japan, and given some applicable suggestions for development and improvement of the Iran's educational system. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
- | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9,059 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,282 |