تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,506,827 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,770,791 |
وضعیت اجتماع علمی در رشته علوم اجتماعی | ||
نامه علوم اجتماعی | ||
مقاله 2، دوره 27، شماره 27 - شماره پیاپی 1122، فروردین 1385 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نویسنده | ||
محمدامین قائمی راد* | ||
چکیده | ||
در مورد وضعیت اجتماع علمی در رشته های مختلف‘ پژوهش های اندکی در ایران صورت گرفته است. اجتماعات علمی با ایجاد فضای هنجاری و تأمین کنترل اجتماعی در تکوین معرفتی و اصلاح فرایندهای آموزشی و پژوهشی نقش برجسته ای دارند. فقدان تربیت مؤثر دانشجویان و تولید ناچیز دانش و نیز بسیاری از نارسایی ها و کاستی ها و کاستی های دیگر را می توان به طور مستقیم ناشی از ضعف تعاملات و ارتباطات در بین اساتید وپژوهشگران رشته های علمی دانست. این مقاله ضمن طرح نظریات جامعه شناختی در مورد اهمیت تعاملات و روابط بین کارگزاران دانش در بهبود و ارتقاء فعالیت های علمی‘ براساس پژوهش انجام شده در میان برخی از اساتید رشته های علوم اجتماعی در تهران به توصیف وضعیت اجتماع علمی در این رشته می پردازد. یافته های این مطالعه نشان می دهد که اساتید و پژوهشگران علوم اجتماعی همکاری های پژوهشی اندکی با همدیگر دارند و ارتباطات و تعاملات بین آنها در سطوح سازمانی و انجمنی پایین می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
اجتماعات علمی؛ انجمن علمی؛ تعاملات و ارتباطات علمی و پژوهشی؛ جامعه شناسی ایران؛ جامعه شناسی علم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Little research has been conducted on the status of the scientific community within different disciplines in Iran, while scientific communities play an important . role in the formation of knowledge and the reform of educational and research processes by creating a normative atmosphere and securing social control. Students' training is ineffective and production of knowledge is insignificant. These shortcomings, among others, are seen to be directly emanating from weak interactions and relations among instructors and researchers of various disciplines in the field of sciences. This paper utilizes- the sociological theories concerning the important role interactions and relations among knowledge workers play in the improvel11ent and prO111otion of scientific activities. Upon the basis of the results of research conducted on the relationships among some university instructors and professors active in different branches of social sciences in Tehran, this paper attempts to define and explain the status of the scientific community in the discipline. The findings of this study indicate that instructors and researchers specialized in different fields of social sciences have little research cooperation and that their relationships and interactions are very low at associational and organizational levels. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Scientific and Research Interactions and Relationships, Scientific Association, Scientific Communities, Sociology in Iran, Sociology of knowledge | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,531 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,507 |