تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,521,998 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,781,569 |
متدولوژی ادگیری در تدوین استراتژی | ||
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود) | ||
مقاله 5، 41و42، شماره 0 - شماره پیاپی 1133، مهر 1377 اصل مقاله (644.34 K) | ||
نویسنده | ||
علی محمد احمد وند* | ||
چکیده | ||
سازمان ها به منظور دستیابی به موقعیتی خوشایندتر اقدام به تدوین استراتژی می نمایند. طی سالیان متمادی مفاهیم و فنون زیادی در مورد چگونگی دستیابی سازمان ها به یک استراتژی مناسب پیشنهاد شده است. برخی از این مفاهیم و فنون بر تطبیق منابع یک سازمان و مهارت های آن با فرصت ها و مخاطراتی که به وسیله محیط خارجی آنها به وجود می آید تمرکز دارند( پورتر ، بازل و برادلی ) . برخی از این مفاهیم و فنون دیگر بر منابع و قابلیت های سازمان به عنوان سائقه های مزیت رقابتی تأکید می کنند. ( گرانت ، 1991) تمام این مفاهیم وفنون بر امکان تعیین جهتی استراتژیک بر پایه ای نظام مند دلالت می کنند. در هر حال امروزه کاملاً آشکار شده است که این مهم هنگامی ممکن می شود که مفروضات مربوط به سرعت تلاطم محیطی دگرگون نشده و اهداف سازمان به خوبی تعریف شده باشند(مینتزبرگ،1990) مواجهه با انواع رقابت ممکن است رویکردهای نوینی به استراتژی را طلب کند. ایجاد و توسعه استراتژی به طور سنتی بر فرآیندی از تصور مبتنی است که یک محیط تجاری بر اساس روابط علت و معلولی بین شرایط خارجی و داخلی تحلیل می شود و استراتژی ناشی از ان با استفاده از رویکردی تک جهته ایجاد می شود. اغلب فرایندهای توسعه استراتژی بر کارهای انجام شده توسط « اندرد کریستین سن» در دهه 1960 در مدرسه تجاری هاروارد ابتنا دارند. با استفاده از رویکرد تک جهته این فرایندها مستوجب تعدادی گام تعریف شده شامل: 1- جمع آوری داده ها و تجزیه تحلیل آنها 2- ایجاد استراتژی ها 3- ارزشیابی استراتژی ها 4- انتخاب و اجرای استراتژی است که البته این گام ها به طور متوالی و پشت سر هم انجام می شوند. ( راینر فیورر و کاظم چهار باغی ، 1995). به هر حال به دلیل سرعت بالای دگرگونی های محیطی که موجب تغییر سیستم ارزشی درون یک محیط تجاری می شود، استفاده از این رویکرد را نامناسب کرده و موجب می شود که قبل از آن که استراتژی بتواند استقرار یافته یا اجرا شود مفروضات اولیه شکل گیری آن دگرگون گردد. این ملاحظات لزوم توجه به رویکردی پویا را طرح می سازد. نیازمندی ها لازم برای نیل به رویکردی پویا جهت توسعه استراتژی شامل موارد زیر است: 1- ارزیابی دائم و همزمان و به موقع ویژگی ها و فوریت های سازمان و گزینه های محیط رقابتی آن 2- توانایی تعیین شقوق استراتژیک لازم متناسب با شرایط 3- توانایی سنجش سرعت اجرای شقوق استراتژیک تدوین شده 4- توانایی انتقال و جابه جایی از یک جه استراتژیک به گزینه ای دیگر با روتین سازی مجدد فرآیند اجرا از یک جهت استراتژیک به جهتی دیگر. نیازمندی های فوق الذکر ایجاب می کند که توسعه و ایجاد پویای استراتژی فرآیندهای سه گانه زیر را که البته به طور موازی انجام می شوند طی نماید. 1- تدوین شقوق استراتژیک 2- ارزیابی موقعیت رقابتی کنونی سازمان 3- تعیین فرآیند تغییر استراتژیک تحقیقات نشان می دهد که تعیین خط مشی و سیاست گذاری ، جریانی فوق العاده پیچیده است و عوامل ظریف و نامحسوس و گاهی ناخودآگاه اندیشه بشری در ان نقش و تأثیری مهم دارند. موضوع یادگیری نقش قابل ملاحظه ای در پیدایش استراتژی های جدید ایفا می کند.( مینتزبرگ) منطق تعلقی در تبیین پیچیدگی های بی شمار رفتار استراتژیک ، عصای چوبین است،پای استدلالیون چوبین بود پای چوبین سخت بی تمکین بود ورود بینش های رفتاری و سیاسی در دیدگاه ها لازم است و چارچوب بحث باید منطقی ، رفتاری و سیاسی باشد.(آنسف، 1990) | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
In order to attain a more pleasant situation, organizations often strive to formulate a strategy. For many years, numerous concepts and techniques have been suggested for the purpose of a achieving an appropriate strategy out of which some center on adjusting the resources and skills of an organization to the opportunities and risks arising from the external environment (porter Buzz ell and Bradley) and Some others ell1phasize the resources and capabilities of an organization as drives for co111petitive benefits (Grant 1991). All such concepts and techniques il1lply the possibility of identifing a systematized strategic direction. Today, it is crystal clear that this end Blight be achieved only when the assul1lptions concerning the environmental turbulence have not changed and the goals of the organization have been properly defined. (Mintz berg) challenging different rivalries shall demand a new approach to the strategy. Strategy formulation and developIl1ent are traditionally based on a process of this conception that a business environn1ent is analyzed with regard to the causal rein tions between external and internal cricumstances and the resultant strategy is forn1ed by drawing on a single- oriented approach. Most of the strategy developn1ent processes tend to focus on the tasks performed by Andrews Kristian sell at Harvard Business School in the 1960s. Such processes, by employing the single - oriented approach, entail son1e defined steps which are consecutively taken as follows: Feurer and Kazem chaharbaghi, 1995) 1 - Data collection and analysis 2 - Forll1ulation of strategies 3 - Evaluation of strategies 4 - Selection and implementation of strategies However, owing to rapid environmental changes which transform the value systen1 of a business environl11ent, it seems in appropriate to en1ploy the single-oriented approach causing the initial assumptions to change before a strategy could be established or implemented such observations necessitate us presenting a dyna111ic approach based on SOI11e fundamental itell1s as fol1ows: 1 – a regular simultaneous and timely assessment of the simul characteristic and urgent issues of the organization as well as choices of its competitive enviroment. 2 - Ability to identify the essential strategic ite111s appropriate to the cricumstances. 3 - AbilitY to measure the speed 0f impiementing the formulated stratey. 4 - Ability to shift from one strategic direction to another choice restarting the process of implementation from one strategic direction to another. The foregoing ite111s dell1and that the dynamic formulation and development of a strategy account for the following there process which are accoplished in parallel with each other: 1 - Deterll1iation of strategic items 2 - AsseSStl1en t of the organizations present competive situtaion 3 - Identification of strategic change process Research has proved that policy l11aking is an extraordinarily complex process in which delicate, intangible and often unconcious factors emerging from humann thought have effective roles. The subject of learning plays a considerable role in the creation of new strategies (Mintzberger). The rational logic used in dealing with the countless intricacies of the strategic behavior seems to be ineffective (is like a wood stick). By no stretch of the ill1agination could ratiocination work on that scroe and rationalists build their house on the quick sands. Therefore, it is necessary to gain some behavioral and political insignts into the views in conjunction with a logical behavioral and political framework of argu111ents.( Ansoff, 1996) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,416 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,238 |