تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,521,775 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,781,315 |
آموزش مدیران، ضرورتی اجتناب ناپذیر | ||
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود) | ||
مقاله 7، 41و42، شماره 0 - شماره پیاپی 1133، مهر 1377 اصل مقاله (882.29 K) | ||
نویسنده | ||
رسول بابا رضا* | ||
چکیده | ||
مدیریت به عنوان شاخص ترین عامل انسانی ، نقش بسیار مهمی را در تأمین اهداف سازمان ایفا می کند. مدیران سازمان متناسب با رشد تکنولوژی و تغییر و تحولات بوجود آمد همواره با وضعیت ها و شرایط جدیدی مواجه می شوند که به منظور هماهنگی با آن ، نیازمند کسب معلومات و تخصص های ویژه ای می باشند. بنابراین تقویت و غنی سازی دانش حرفه ای و تجارب مدیران با اهمیت است. باید توجه داشت که توسعه و تحولات سازمان ها و نیز اثر بخشی مدیریت به دور از حمایت های آموزشی نیست و آموزش به عنوان وسیله تأمین و بازسازی ساختار این تجارب وظیفه پر کردن خلاء معلومات فنی – تخصصی و مهارت های لازم برای اجرای صحیح مسئوولیت ها بر دوش دارد.محققین و صاحبنظران علم سازمان براین باورند که برای افزایش کارایی و عملکرد مدیران و بهسازی مدیریت سازمان ها باید به اموزش های مدیریتی متوسل شد. هرچند که در کشورهای در حال رشد به دلیل حاکم بودن نظام سنتی بر سازمان ها و نبود برنامه های دراز مدت ، به امر آموزش کمتر بها داده می شود، اما با گذشت زمان و توسعه نظام های اجتماعی ، سازمان ها دست کم به منظور ادامه حیات یا تأمین حداقل منافع خود مجبورند نقاط قوت و ضعف عملکرد مدیران و نتایج تصمیمات آنان را مورد مداقه و بررسی قرار داده و جهت تقویت یا مرتفع ساختن آن اقدامات لازم را به عمل آورند. جامه عمل پوشاندن چنین جریانی یازمند اجرای فرایند آموزش است؛ این فرایند از بررسی ابتدایی ترین مرحله یعنی مصاحبه با مدیران و ارزیابی ویژگی ها و عملکرد های آنان شروع شده و به عملیات آموزشی( تعیین نیاز آموزشی، برنامه ریزی آموزشی ، اجرا ، ارزشیابی ) منتهی می شود. این مقاله نتیجه می گیرد که بالندگی و نیاز آموزشی مدیران در به هنگام کردن دانستنی ها امری نیست که با اجرای یک یا چند دوره آموزشی خاتمه یافته تلقی شود، اهذا طراحی یک نظام مداوم آموزشی برای ارتقاء کیفیت عملکرد مدیریت سازمان ها امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Management regarded as the most outstanding human factor, plays a vital role in achieving the goals of organization. The managers of organizations parellel with technological advance and emergent developl11ents, inevitably encounter new conditions and settings and in order to keep pace with such changes they will have to acquire further knowledge and special skills. Therefore, it is great importance to update, reinforce and enrich the 111anagers' professional knowledge and expertise. It is evident that organizational developments and managerial effectiveness shall entail educational planning and support. Education, as a means of remodifying the framework of organizational experiences, fills the gap between technical¬ professional knowledge and the essential skills in order to appropriately discharge the assigned responsibilities and oluties. Researchers and theorists or the organizational science are or the opinion that it is a must to draw on managerial education so as to increase efficiency improve managers' performance and optimize organization management. Although education is not highly valued in the developing countries owing to the doI11inance of tradetional systems over organizations and lack of long-tefI11 planning, organizations have, with passage of time and in parallel with the development of social systems, carefully examined the weaknesses and strengths of managers' performance and the outcome or decision - Hulking so as to solidify or rectiry the measures taken and finally exsure their survival and secure their mininmum intersts. To achieve this end, execution of the educational process is indispensable . Such process will primarily include interviews with managers and evaluation of their traits and performance and will terminate with educational operations (educational needs analysis, educational planning, execution and evaluation). The paper concludes that the l11anagers' performance and their educational needs in updating their knowledge may not be achieved only by conducting several educational courses. Therefore it is vitally important to design a regular educational system so as to improve the quality of organizational management performance. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,963 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,435 |