تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,134,164 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,240,371 |
آموزش از راه دور ، رهیافتی بدیل در نظام آموزش کارکنان | ||
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود) | ||
مقاله 6، 39و40، شماره 0 - شماره پیاپی 1134، اسفند 1376 اصل مقاله (1.09 M) | ||
نویسندگان | ||
دکتر غلامحسین زمانی؛ مهندس شهرام مقدسی* | ||
چکیده | ||
امروزه تغییراتی که مستمراً در جامعه رخ می دهد تمامی ابعاد زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داده است . آموزش نیز مصون از این تغییرات نبوده است . پیشرفت در فن آوری های ارتباطی و افزایش افراد متقاضی آموزش ، آموزش را وادار به تغییر نموده است . آموزش از راه دور به عنوان راه حلی برای این چالش ها در قرن نوزدهم بوجود آمد و مسیری تکاملی طی کرده است . آموزش از راه دور نوعی روش ارتباطی با استفاده از رسانه به منظور یادگیری سیستماتیک است که در آن فراگیر و آموزشگر در مسافتی دور از یکدیگر قرار دارند. خصوصیت عمده آموزش از راه دور گفتگوی آموزش هدایتی است که نشانگر ارتباط دو طرفه و پیوسته بین فراگیر و آموزشگر است. نظام آموزش از راه دور همانند دیگر نظام های آموزشی دارای اجزایی است . اجزای اصلی این نظام با توجه به ویژگی های خاص خود شامل : 1- کارکنان آموزشی ، که آموزشگر رکن اصلی آن است ، 2- مؤسسه آموزشی که می تواند به صورت مستقل یا مرکب باشد. 3- رسانه و مواد آموزشی است که به صورت ساده و ترکیبی وجود دارد. این رسانه ها در انواع انسانی ، چاپی و الکترونیکی می باشد . این پژوهش که از طریق مطالعه کتابخانه ای انجام شده است به بیان ضرورت ، تعاریف ، خصوصیات ، موارد کاربرد و اجزاء این نظام می پردازد. این مقاله پس از تشریح ضرورت ، تعاریف و ویژگی های نظام آموزش از راه دور به بررسی تفصیلی اجزاء ان پرداخته و در نهایت مدلی از اجزاء نظام آموزش از راه دور ارائه می دهد ، که از آن برای آموزش کارکنان می توان بهره گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ آموزش از راه دور؛ رسانه ها و مواد آموزشی؛ کارکنان آموزشی؛ مؤسسات آموزشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
In the nineteenth century, the ever-extending demand for education introduced a new approach as "distance education". It has received continued developmental changes, and is known as an effective means of communication between a teacher and learners. Through distance education a learner can follow learning programs without requiring personal contact with or presence in a training center. This two-way communication system has three major component: 1- trainer, 2- institute (autonomous institution, or mixed institution), 3- instructional materials and aids (publications, electronic devices, human resources, ...) This paper presents the results of a study on the importance, concepts, characteristics, applications, and different parts of a distance education system, Finally, a new model of distance education appropriate for personnel training is suggested. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,411 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,325 |