تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,524,404 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,784,872 |
زنان ایران مطالبات و انتظارات | ||
نامه علوم اجتماعی | ||
مقاله 2، دوره 18، شماره 18 - شماره پیاپی 1146، دی 1380 اصل مقاله (1.22 M) | ||
نویسنده | ||
ژاله شادی طلب* | ||
چکیده | ||
در چهار دهه گذشته‘ زنان ایارنی شاهد تغییرات اجتماعی شگرفی بوده اند. پیش از انقلاب اسلامی‘ در چارچوب نظریه نوسازی و در سایه استراتژی رشد و تصمیم گیریهای سطوح بالای مدیریت کشور برای مردم (رهیافت از بالا به پایین)‘ تغییراتی ایجاد شد. نتیجه این دسته از دگرگونیها‘ پیدایش قشر کوچکی از زنان تحصیلکرده در جامعه ای بود که ویژگی بارز آن را می توان در نابرابریهای اجتماعی – اقتصادی خلاصه کرد. در بیست سال گذشته‘ شاخصهای حساس به جنسیت‘ پیشرفتها و عقب ماندگیهایی را نشان می دهد. تغییرات در وضعیت زنان را می توان در دو طبقه اجتماعی جستجو کرد: 1) نخبگان؛ زنان را تحصیلات دانشگاهی‘ غالباً شاغل و روابط اجتماعی گسترده تر و 2) توده زنان سنتی؛ اغلب خانه دار‘ مذهبی تر و با سطح آموزشی پایین تر. در تغییرات پیش آمده هم نیروهای بیرونی مؤثر بوده اند و هم نیروهای درون زا؛ که آموزش دختران جوان و نقش رسانه ها‘ در مجموعه نیروهای درونی‘ اهمیت بیشتری دارد. پیامد این تغییرات برای طبقه اول عدم تعادلهای شناختی و در طبقه دوم الگوهای متفاوتی از هنجارها و شبکه گسترده تری از روابط اجتاعی بوده است. به طوری که هم اکنون جامعه زنان خواستار پایگاه اجتماعی بالاتر و مشارکت در تصمیم گیریهای جامعه است. این فرآیندی است که تازه آغاز شده و در دهه های آینده جامعه با انتظارات ارتقا یافته زنان ایرانی روبه رو خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ خانواده؛ دوگانگی فرهنگی؛ زنان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
In the past. four decades, the Iranian women have witnessed enormous social changes. Prior to the Islamic Revolution the changes were implemented with a top-down approach in the context of modernization theory with growth strategy. The outcome was a stratum of the educated women within a society characterized by socio-economic gaps. Gender sensitive indices in the last twenty years show some improvements as well as shortcomings. The changes in the women's situation can be discussed in two social classes: 1. The elites: They are educated, often employed, and more outgoing women. 2. The traditional women: They are mostly housewives, more religious, and less educated. Both the exogenous and indigenous forces have been influential in these changes, in which the educating young women and the function of the mass media are the most important ones among the indigenous forces. The impact of these changes, for the first class, has been cognitive dissonance while the second class has experienced different patterns of norms and more widespread social relations. Thereby, the Iranian women demand a higher social status, and expect to participate in decision-making in their society. This is a new process and during the next decades, one may encounter the rising expectations of the Iranian women | ||
کلیدواژهها [English] | ||
cultural duality, Education, family, Women | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,448 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,551 |