تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,518 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,133,555 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,239,648 |
بررسی تأثیر درسهای پیشنیاز زبان و ریاضی در موفقیتهای دانشجویان درسهای مرتبط | ||
نامه علوم اجتماعی | ||
مقاله 9، دوره 18، شماره 18 - شماره پیاپی 1146، دی 1380 اصل مقاله (558.1 K) | ||
نویسنده | ||
میثم موسایی* | ||
چکیده | ||
در این مقاله‘ تأثیر گذران درسهای پیشنیاز زبان و ریاضی بر موفقیت تحصیلی دانشجویان در درسهای مرتبط (اصلی) با این درسها بررسی شده است. جامعه آماری این پژوهش سیصد نفر از دانشجویان سال آخر دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران هستند که درسهای مرتبط (اصلی) با درسهای پیشنیاز زبان و ریاضی را گذرانده اند. فرضیه کلی تحقیق عبارت بود از "درسهای پیشنیاز زبان و ریاضی هیچ تأثیری بر موفقیت تحصیلی دانشجویان در درسهای مرتبط (اصلی) با این درسها ندارد". نتیجه این پژوهش بر خلاف فرضیه تحقیق‘ حاکی از آن است که گذران درسهای پیشنیاز زبان بر موفقیت دانشجویان در درس زبان عمومی مؤثر و مثبت بوده است؛ در حالی که بر درس زبان تخصصی تأثیر ندارد. همچنین نتایج به دست آمده نشان می دهد‘ درس پیشنیاز ریاضی‘ برای دانشجویانی که ملزم به گذراندن این درس می باشند‘ بر موفقیت آنها در اکثر درسهای مرتبط (اصلی) مثل ریاضیات پایه‘ آمار مقدماتی‘ آمار در علوم اجتماعی و اقتصاد خرد‘ کلان و اصول علم اقتصاد تأثیر مثبت دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
درسهای پیشنیاز ریاضی؛ درسهای پیشنیاز زبان؛ درسهای مرتبط با درس پیشنیاز ریاضی؛ معدل دانشگاه؛ نوع دیپلم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
In this research, a survey of the effect of English and mathematics as prerequisites on university students' success in the related subjects has been scientifically done. The research subjects were 300 students of Faculty of Social Sciences, Tehran University who passed the courses related to English and mathematics as their prerequisites. The research hypothesis was: English and mathematics as prerequisites have no effect on university student's success in the related subjects. After doing this research and based on the research findings, one may conclude that it is quite on the contrary. The research findings demonstrate that passing the prerequisite English course is effective on general English while it has no effect on E.S.P. Passing the prerequisite math course is effective on the related subjects such as basic math, introductory statistics, social science statistics, principles of economics, micro-economics, macro-economics,..., courses. In addition, the other factors such as high school average, university average, high school diploma,..., have been effective as well. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
average, course, educational success, English and math courses, high school diploma, prerequisites, related subjects, university students | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,813 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 952 |