![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,076 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,705,556 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,940,058 |
تعزیه خوانی سازگاری وناسازگاری با ساختار فرهنگی جامعه | ||
نامه علوم اجتماعی | ||
مقاله 2، دوره 11، شماره 11 - شماره پیاپی 1186، تیر 1377 اصل مقاله (409.94 K) | ||
نویسنده | ||
علی بلوکباشی* | ||
چکیده | ||
مقاله به صورتی فشرده در مباحث گوناگون به چگونگی شکل گیری‘ رشد و شکوفایی و افول تعزیه خوانی در جامعه های سنتی ونوین ایران می پردازد. تعزیه خوانی در بیرون از مسجد و دستگاه رسمی مذهب و بر پایه فرهنگ مذهبی عامه مردم کوچه و بازار شکل گرفت و رفته رفته رشد کرد و به صورت یک نمایش آیینی – مذهبی تمام عیار درآمد و در دوره قاجار به اوج شکوفایی رسید. تعزیه خوانی در جامعه های سنتی ایران پیوسته همچون یک پایگاه ارتباطی نیرومند میان مردم و مذهب نقش فعال داشته است. در ساختار اجتماعی – فرهنگی جامعه امروز‘ نمایش آیینی – مذهبی نقش پویا و کارآمد پیشین خود را به میزان زیادی از دست داده و دیگر نمی تواند همچون گذشته وظیفه دینی – مذهبی و کارکرد آموزشی – هدایتی خود را در میان همه طبقات مردم حفظ کند. برای اینکه تعزیه خوانی در جامعه پیشرفته کنونی پایدار و کارآمد بماند‘ بایستی ساختار صوری و معنایی و شکل اجرایی – نمایشی آن مطابق با نظام فرهنگی و اندیشگی مردم جامعه دگرگونیهایی بیابد. | ||
کلیدواژهها | ||
بینش دوگانه؛ پذیرش اجتماعی - فرهنگی؛ پویایی و پایایی؛ شکل گیری؛ ناسازگاری اجتماعی - فرهنگی؛ همبستگی با مذهب | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
In this article the rise, formation, development, flourishing, and fall of Taziyekhani in the Iranian traditional and modern societies are concisely considered. Taziyekhani was formed outside the mosques and the official religious system. It was based on the masses' religious culture. Then it was gradually developed and turned into a perfect ritual and religious play. It was mostly developed and flourished in Ghajar Dynasty too. Taziyekhani has always been a major, powerful, and active center for maintaining the relationship between the people and the religion. In today's social and cultural constructions of the society, it has mostly lost its previous role and efficiency. It can no longer maintain its ritual and religious functions or it may no more have its leading and instructing uses among the various classes of the society. If Taziyekhani is to be stable and efficient in the present developed society, its formal and intellectual constructions and its manner of performance should be changed so as to be compatible with the people's cultural, social, and intellectual systems. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Compatibility, correlation with religion, formation, social and cultural acceptance, social and cultural incompatibility | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,961 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,192 |