![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,515,277 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,776,445 |
مدل مسیریابی بهینه کریدور طرح مسیر راه و راهآهن درمناطق دشتی | ||
نشریه دانشکده فنی | ||
مقاله 5، دوره 40، شماره 5 - شماره پیاپی 1189، آذر 1385 اصل مقاله (331.81 K) | ||
نویسندگان | ||
محمود صفارزاده؛ هاشم مهرآذین؛ امین میرزابروجردیان* | ||
8889979 | ||
چکیده | ||
یکی از مهمترین مراحل طراحی پروژه راه که در فاز اول به آن پرداخته میشود، یافتن مسیر اولیه آن است. اولین سؤال هر طراح برای طرح یک مسیر، اطلاعات و موقعیت نقاط مختلفی است که باید به این مسیر دسترسی داشته باشند. هدف از این تحقیق ارائه مدلی برای یافتن یک مسیر بهینه برای راه است که تمام نقاط اصلی مورد نظر به آن دسترسی داشته باشند و کمترین هزینه کل را داشته باشد. مهمترین قابلیت این مدل در نظر گرفتن مناطقی است که به هر دلیل مسیر نباید از آنها عبور کند. در این تحقیق پس از بیان خلاصهای از مطالعات انجام شده در زمینه مسیریابی، به ارزیابی شیوههای متداول مسیریابی پرداخته میشود و در نهایت دو مدل ریاضی برای مسیریابی در مناطق دشتی ارائه میشود. در روش اول مناطق صعبالعبور مدل نمیشوند، در روش دوم مناطق ممنوعه به شکل مثلث مدلسازی شده اند و از عبور مسیر از این مناطق جلوگیری می شود. یکی از مسائل مهم طرح کریدور مسیر، عبورنکردن آن از مناطق حفاظت شده زیست محیطی و یا نظامی است. درمناطق دشتی و تپه ماهوری عبور از دره ها، دریاچه ها، کوهها و یا مناطقی از این قبیل هزینه زیادی به پروژه تحمیل می کند، لذا این مناطق نیز همانند مناطق حفاظت شده، جزء مناطق صعب العبور برای کریدور هستند، مهمترین قابلیت روش دوم در نظرگرفتن این مناطق در مسیر یابی بهینه کریدور است. نکته بسیار مهمی که در طرح کریدور وجود دارد، تعیین مدل عمومی مسیر ویا بعبارتی ترتیب دسترسی به نقاط و نحوه این دسترسی است. باید مسیریابی ها با یک نگاه جامع و طرح بلند مدت انجام شوند، تا بتوان به صرفه ترین شبکه راه را بوجود آورد. لذا یکی از مهمترین کاربردهای مدل ریاضی ارائه شده، استفاده از آن برای تهیه طرح جامع کریدورهای آزادراهی و ریلی کشور در مناطق دشتی و تپه ماهوری است. همچنین برای مسیریابی در نقشه های با مقیاس بزرگتر در مناطق دشتی نیز قابل استفاده می باشد. در این تحقیق از مدل برنامهریزی غیرخطی ریاضی برای مدلسازی استفاده شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
بهینهسازی؛ تابع هزینه؛ مسیریابی؛ مناطق ممنوعه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
One of the most important stages of road design projects usually carried out at the first phase is the preliminary road routing. The first question arising for the designer regarding a route design is the information about various routes that the road should access to. The purpose of this research is presentation of an economically optimum model for road routing considering access to all the main points of the roads. The major capability of the model is considering areas that the road should not pass through for any reason. In this paper after describing a short history of the past studies in the field of road routing, the current methods are evaluated and consequently two mathematical models are presented for route location in plain areas. In the first method the harsh and difficult areas are not modeled, in the second model the forbidden areas are modeled in triangular forms and passing through these areas is prevented. A major point of road corridors design is that the road should be so designed that it could not pass through forbidden protected military or environmental fields. The major capability of the second method is predicting these areas in the optimum road corridor. An important point in the design of road corridors is determination of general route models, the access sequence to the points and know how of accessibility. Routes should be designed with a comprehensive and long term approach so that they create cost effective road networks. An important application of the presented mathematical models is therefore their utilization in provision of master highway and railroad corridor plans in plain areas. Such corridors may also be used in route location projects in larger scale maps, in plain areas. In this research the mathematical non-linear programming has been used for modeling. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,726 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,788 |