تعداد نشریات | 158 |
تعداد شمارهها | 6,210 |
تعداد مقالات | 67,471 |
تعداد مشاهده مقاله | 114,043,331 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 88,786,253 |
نگاهی به کاربرد روشهای ارزیابی در برنامه ریزی توسعه دانشگاهی | ||
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود) | ||
مقاله 2، دوره 20، شماره 0 - شماره پیاپی 1203، فروردین 1372 اصل مقاله (403.82 K) | ||
نویسنده | ||
دکتر عباس بازرگان* | ||
چکیده | ||
مقصود برنامه ریزی توسعه دانشگاهی ، به عنوان بخشی از برنامه ریزی توسعه آموزش عالی این است که آینده ای بهتر برای افراد ، گروه ها ، سازمانها و به طور کلی جامعه زیر پوشش جغرافیایی دانشگاه بوجود آورد. فرایند برنامه ریزی توسعه دانشگاهی مشخص می کند که یک دانشگاه : الف – به کجا برود ب – چرا به آنجا برود ج – چگونه برود د – از چه راهی برود . علاوه بر این ، فرایند برنامه ریزی تعیین می کند که چه ملاکهای اساسی برای ارزیابی اینکه « آیا دانشگاه به مقصد رسیده است یا نه » باید بکار گرفته شود . از طریق برنامه ریزی دانشگاهی می توان سؤالهای اساسی را درباره هدفهای دانشگاه مطرح کرد و به آنها پاسخ داد و سپس برنامه های عملیاتی برای تحقق این هدفها را تنظیم کرد و به اجرا درآورد . چگونه می توان اطمینان حاصل کرد که : الف – مقصد ( هدف ) دانشگاه به طور مناسب انتخاب شده است؟ ب- سیاستها و خط مشی اجرایی اتخاذ شده ، رسیدن به هدفها را میسر می کند؟ ج- فرایند اجرایی برنامه های عملیاتی و طرحهای اجرایی به تحقق هدفها می انجامد ؟ د- محصول نهایی دانشگاه با برون داده های پیش بینی شده در برنامه توسعه آن دانشگاه مطابقت دارد؟ برای یافتن پاسخ این سؤالها باید از روشهای ارزیابی استفاده کرد. انجام دادن این امر مستلزم ایجاد نظام ارزیابی دانشگاهی است که می توان آن را به عنوان جزء جدایی ناپذیر نظام برنامه ریزی دانشگاهی منظور داشت و سپس جنبه های مختلف نظام دانشگاهی را در چهارچوب برنامه توسعه ارزیابی کرد. بدین ترتیب نتایج حاصل از ارزیابی می تواند در بهبود فرایند برنامه ریزی توسعه دانشگاهی و اجرای آن نقش مؤثری ایفا کند. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Planning for University development is part of planning for Higher Education Development which guarantees better future for individuals, groups and organizations under the geographic protection of universities. The Planning processes of a university development delineates that where a university is heading, why it is heading there, how and which way it is heading there. More over it sets realistic criteria for evaluation of the results which universities are supported to achieve. It is by the university planning which all the problems and question about the goals and objectives of university can be responded and then the operational plan for realization of the goals can be achieved. The university evaluation system is an inevitable part of university planning system. In general, the evaluation of a university development is composed of processes of determination and provision of required information about the feasibility and acceptability of the goals of university development plans, operational plans, executive plans and the end results in order to guide and direct the decision making press for the improvement and growth of university activities in an fficient and productive manner. There are different models and policy oriented methods for evaluation of the university activities, which the most effective and comprehensive one is CEEP which is based on a systems approach. This model evaluates the higher education system in respect to four elements such as: hack ground (environment), internal input , process and output evaluation. For the effective implementation of the evaluation system based on the four elements all the required information should he gathered and analyzed. The end result of the comprehensive data about the four elements is the basic ground for comparing it with the evaluation system. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
- | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,988 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 959 |