تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,112,911 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,216,748 |
آنالیز فاکتوری سازه های تاثیر گزار بر آزمون کارشناسی ارشد کشاورزی از دیدگاه هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران | ||
مجله علوم کشاورزی ایران | ||
مقاله 20، دوره 2، شماره 0 - شماره پیاپی 1416، اردیبهشت 1378 اصل مقاله (708.06 K) | ||
نویسندگان | ||
ایرج ملک محمدی؛ جوادزاد؛ علی اسدی؛ حشمت الله سعدی* | ||
چکیده | ||
در مورد نحوه گزینش دانشجو برای کارشناسی (آزمون سراسری) تحقیقات مختلفی صورت گرفته که غالباً دال بر این هستند که گزینش دانشجو در کشور نیازمند تغییر و تحول است (مجتهدی 1372). اما متاسفانه پیش از این تحقیقی در خصوص نحوه و زوال گزینش دانشجوی کارشناسی ارشد در ایران و یا سایر کشورهای جهان صورت نگرفته است. معذالک، دست کم شیوه نامه های هر دانشگاه خارجی می تواند مشخص کننده این امر در دانشگاه مربوطه باشد. این تحقیق در پی بررسی نظرات اعضای هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران در مورد نحوه و روال گزینش دانشجوی کارشناسی ارشد کشاورزی و با هدف دست یابی با عمده ترین سازه های مورد توافق آنان در این خصوص بود تا با استفاده از آن بتوان راه کارهایی مناسب تر برای گزینش داوطلبان ارائه کرد. جامعه آماری آن نیز 131 نفر اعضای هیات علمی مزبور می باشند. از بین این اعضاء قریب 23 نفر بازنشسته، مامور به تحصیل، اعزام به خارج و یا در ماموریت فرصت مطالعاتی و در نتیجه خارج از دسترس بودند. لذا فقط 108 نفر تمام شماری شدند و پرسشنامه تحقیق برای آنان ارسال گردید. از این تعداد 92 نفر (18/85 درصد) به پرسشنامه مزبور پاسخ دادند. یک پرسشنامه فاقد ارزش بررسی و مابقی در پرونده اطلاعاتی درج و اطلاعات واصله داده پردازی شدند. پرسشنامه تحقیق حاوی 74 پرسش در چهار قسمت بود. برای داده پردازی از نرم افزار SPSSWin7 استفاده شد. روشهای آماری به کار رفته شامل آمار توصیفی برای معرفی جامعه آماری و تعریف موقعیت رتبه ای سازه های 57 گانه تحقیق بود. در قسمت دوم تحقیق یعنی بخش تحلیلی که مربوط به سنجش تشابه پاسخهای واصله از گروه های مختلف پاسخگویان (بر حسب ویژگی های)و به عبارت بهتر تفاهم سنجی بین آنان بود از آماره من ویتنی و تجزیه واریانس یکطرفه ناپارامتری (کروسکال والیس) به ترتیب برای مقایسه نظرات دو و یا چند گروه از پاسخگویان هیات علمی استفاده شد. در عین حال در قالب Data Reduction در مرحله تحلیل کیفی (Qualitative Analysis) از تحلیل عاملی (Factor Analysis) برای کاهش سازه ها و ترکیب بندی آنها استفاده شد. قابل ذکر است که ضریب آلفا کرونباخ (Reliability Coeficient) برای پرسشنامه در بخش نخست 87/0 و برای مابقی پرسشنامه (سازه ها) برابر 89/0 بود. در مجموع 46 سازه از 57 سازه مورد تفاهم و توافق کلی پاسخگویان بود که از این تعداد 22 سازه باید در آزمون مطرح و 25 سازه نباید در آن مطرح شوند. متغییرها و ویژگی های شخصی پاسخگویان موجب اختلاف نظر آنان در 11 سازه بود. تحلیل عاملی با بهره گیری از چرخش عاملی به روش واریماکس 8 عامل را مشخص نمود که در مجموع 19 سازه از 22 سازه ای که باید در آزمون مد نظر قرار گیرند در ساخت این 8 عامل نقش داشتند. این تعداد عامل رویهم 1/68 درصد از واریانس گزینش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد را تعیین می کند. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشجویان کارشناسی ارشد؛ گزینش دانشجو؛ مدیریت آموزش عالی و آزمون ورودی کارشناسی ارشد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Although there has been few research dealing with the selection of student for post secondary education in different disciplins concluding that the selection process has not been quite appropraite and it should be revised logically but, unfortunately no research has been conducted as yet dealing with the selection of appropriate graduate candidates at M.Sc level. Due to the lack of a unique selection process, some universities around the world require the applicants to respond to few questions in an application form prior to their admission were as some higher education systems as in Iran, require the applicants to take part in a qualification entry exam. This research studied the attitudes of the agricultural faculty members in the University of Tehran about the mechanism of the Graduate Student Admission Process (GSAP). The research population was 131 faculty members. Twenty three members were not available during the time research was running due to their mission in sabbatical leave or Ph.D studies. Therefore 108 faculty members were included in the study from which 93 questionnaires were received back. The research instrument was a two part questionnaire. The first part was consisted of 17 personal and professional characteristics, and the second was consisted of 57 items considered as influencing the GSAP. The Alfa Cronbach Coeficient of 0/87 and 0/89 were calculated for reliabilitv measurement of the first and second part of the research instrument respectively. SPSSWin7 was applied to process the data collected. Data reduction process such as factor analysis and group comparison methods as well as measuring correllations were applied. Forty six out of 57 factors have been agreed by the respondents to be effective in GSAP. Attitudes of the faculty members were statistically different in 10 factors based on their level of education, age, area of specialty, university rank, and the number of their participation in designing the entry test items at M.Sc level. Applying factor analysis through Varimax factor rotation device, showed that among 22 out of 47 factors, which were positively influencig GSAP, 17 items played meaningful role building factors. and these factors expressed 68.1 percent of GSAP }'Iriance. These factors were identified and were recommended to be considered in GSAP process for better selection of the candidates. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
graduate students, Higher education Administ¬ ration. M.Sc. level entry exam, students selection | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,950 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 847 |