تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,028 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,499,338 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,761,818 |
بررسی رفتار فشاری آلومینیوم و برنج در فرآیند فشار سرد تک محوری | ||
نشریه دانشکده فنی | ||
مقاله 5، دوره 41، شماره 1 - شماره پیاپی 1428، فروردین 1386 اصل مقاله (194.85 K) | ||
نویسندگان | ||
علی رمضانی؛ رضا محمودی* | ||
61114074 | ||
چکیده | ||
فرآیند شکل دادن سرد در سالهای اخیر بیشتر مورد توجه واقع شده و استفاده از چنین فرآیندهایی در تولید اجزاء و قسمتهای کوچک گسترش یافته است. قابل توجه است که در بسیاری از فرآیندهای شکل دهی، تغییرشکل در حضور تنش های فشاری انجام می شود. لذا بررسی رفتار فلزات در این فرآیند جهت شناخت و کنترل شکست نرم که فاکتور اصلی محدود کننده فرآیند است، از اهمیت خاصی برخوردار است. در این پژوهش آزمایش فشار سرد تک محوری بر روی نمونه های استوانه ای شکل از آلیاژهای آلومینیوم و برنج با نسبتهای ارتفاع به قطر(H0/D0) معادل 5/1، 0/1 و 5/0 و تحت شرایط اصطکاکی متفاوت و در دو نرخ کرنش اولیه مختلف صورت گرفته است. سپس رفتار فشاری آلومینیوم و برنج تحت شرایط مختلف مورد مطالعه و مقایسه قرار گرفته است. نتایج به دست آمده مبین آن است که در هر دو آلیاژ در حالت بدون روانکاری با کاهش نسبت ارتفاع به قطر اولیه نمونه میزان تنش لازم برای تغییر شکل در یک کرنش ثابت افزایش می یابد، در حالیکه در حالت روانکاری شده در هر دو ماده در یک کرنش ثابت با کاهش نسبت ارتفاع به قطر اولیه نمونه میزان تنش لازم برای تغییر شکل کاهش می یابد. در هر دو آلیاژ از اختلاف میان منحنی تنش کرنش در حالت روانکاری شده و بدون روانکاری سهم اصطکاک در تغییر شکل مورد مطالعه و مقایسه قرار گرفت. مشاهده گردید که ضریب اصطکاک محاسبه شده در هر دو ماده مقداری ثابت و مستقل از نرخ کرنش و نسبت ارتفاع به قطر اولیه نمونه داشته و مقدار آن در برنج کمتر از آلومینیوم حاصل گردیده است. همچنین با تغییر نرخ کرنش هیچ تغییری در منحنی تنش کرنش آلومینیوم و برنج مشاهده نشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آزمایش فشار سرد تک محوری؛ ضریب اصطکاک و شکل پذیری؛ نرخ کرنش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Cold metal forming has received considerable attention in recent years. Considering that in most metal forming processes, there exists a compressive stress state, the study of deformation behavior of metals under this condition is of great importance. In this study, the cold upset of aluminum and brass solid cylindrical specimens with different aspect ratios (1.5, 1.0 and 0.5) under different frictional conditions has been investigated. The upsetting tests have been carried out at two different strain rates of 10-2 and 10-3 s-1 and under lubricated and unlubricated conditions. Using PTFE lubricant sheets decreases the friction and thus eliminates barreling phenomenon. In both of the materials under unlubricated condition, decreasing the aspect ratios decreases the stress required for deformation at a constant strain while in the lubricated condition, the behavior is reversed. Using the difference between the stress–strain curves in the lubricated and unlubricated conditions, the contribution of friction and redundant work to the deformation has been studied. For brass, the curves for the stress differences are closer to each other. This may be caused by the presence of undissolved lead in the brass specimens which act as an internal lubricant, causing a lower friction level and thus, a lesser difference between the curves. The calculated friction coefficients were found to have constant values of 0.15 and 0.08 for aluminum and brass, respectively. These values were independent of strain rate and aspect ratio. It has been also found that the value of this coefficient for brass specimens is lower than that of aluminum. It has been observed that change of strain rate does not affect the stress–strain curves for both aluminum and brass specimens. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,912 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,187 |