تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,122,653 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,230,738 |
سازه گرایی واقع گرایانه: بازسازی سازه گرایی شخصی جرج کلی | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 2، دوره 34، شماره 1 - شماره پیاپی 1444، تیر 1383 اصل مقاله (930.58 K) | ||
نویسنده | ||
خسرو باقری* | ||
چکیده | ||
در وهله اول، سازه گرایی در برابر واقع گرایی قرار دارد. در حالی که واقع گرایان اصرار می ورزند که دانش صادق ما مطابق با واقع است، سازه گرایان مفهوم مطابقت را طرد و ادعا می کنند که ذهن در کار خود برای فراهم آوردن سازده ها از واقعیت مستقل است. از این رو تا جایی که دانش مورد نظر است روان شناسان سازه گرا همچون جرج کلی و ژان پیاژه به مفهوم سازگاری و نه مطابقت با واقعیت توسل جسته اند. هر چند باید به سازه گرایان حق داد که ادعا کنند مفهوم مطابقت با واقعیت، مساله آفرین است، اما انتقاد آنها تنها در مورد واقع گرایی خام قابل اعتناست. در مقابل، در مقاله حاضر استدلال شده است کهمی توانیم همچنان از مطابقت با واقعیت سخن بگوییم، بدون آن که لازم باشد توانایی سازه ای ذهن را نادیده بگیریم. این از آن رو است که از حیث معرفت شناختی، مفهوم مطابقت برای صدق نظریه های ما حیاتی است، در حالی که از سوی دیگر نیز سازگاری با واقعیت، قاصر از آن است که معیاری با کفایت برای صدق باشد. موضع ابزارانگارانه در مورد دانش، از این ضعف برخوردار است که نمی تواند میان کفایت و صدق سازه ها تمایز قائل شود. نتیجه این است که ما می توانیم بصیرت های سازه گرایان در مورد گرانبار بودن واقعیت ها از نظریه را بپذیریم بدون آن که لازم باشد مفهوم مطابقت با واقعیت را کنار بگذاریم . در واقع سازه گرایی نیازمند آن است که واقع گرایانه شود. | ||
کلیدواژهها | ||
ابزار انگاری؛ انسجام؛ جرج کلی؛ روان شناسی؛ سازه گرایی؛ صدق؛ مطابقت با واقعیت؛ واقع گرایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
In the first stance, constructivism is against realism. While realists insist that our true knowledge corresponds to reality, constructivists reject idea of correspondence and claim that the mind is independent from reality in its work of providing constructs. Thus, so far as knowledge is concerned, constructivist psychologists like Geoge Kelly and Jean Piaget have appealed to the notion of adjustment, rather than correspondence, to reality. Even though constructivists are right in claiming that correspondence to reality is problematic, their critique is tenable solely in the case of naive realism. However, it is argued that we can keep talking about correspondence to reality without rejecting the constructive ability of the mind. This is because, epistemologically speking, the notion of correspondence is crucial for the truth of our theories, while on the other hand, adjustment to reality falls short of being the adequate criterion for truth. The instrumentalist position on knowledge constructs from distinguishing between the adequacy and truth of constructs. It is concluded that we can Keep the insights of constructivists on the theory-leadenness of facts without leaving aside the notion of correspondence to reality. In fact, constructivism meeds to be more realistic. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Coherence, Constructivism, Education, George Kelly, Instrumentalism, psychology, Realism, truth | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,755 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,335 |