![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,579 |
تعداد مقالات | 71,071 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,680,346 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,910,930 |
مفاهیم تربیتی اسلام از دیدگاه قرآن در ادبیات کودکان و نوجوانان | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 9، دوره 34، شماره 1 - شماره پیاپی 1444، تیر 1383 اصل مقاله (628.85 K) | ||
نویسنده | ||
وحید زارع گاوگانی* | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای ادبیات کودکان و نوجوانان و جست و جوی مفاهیم تربیتی اسلام از دیدگاه قرآن در زمینه ارتباط انسان با خداوند، خویش، خلق، و طبیعت است. به همین منظور، با استفاده از روش پژوهش، تحلیل محتوا در 283 داستان برگزیده کودکان که طی سالهای 1358، 1378 تالیف و توسط 8 مرکز و سازمان دولتی و غیر دولتی به عنوان کتاب برگزیده سال انتخاب شده و جایزه گرفتهاند. گروههای سنی، شامل ج (8-9 سال) ج (9-15 سال) و د (12-15 سال) است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که در قرآن 1/39 درصد مفاهیم به ارتباط فرد با خدا، 37 درصد ارتباط فرد با خویش، 2/17 درصد ارتباط فرد با خلق، 7/6 درصد ارتباط فرد با طبیعت تعلق یافته است. در داستانهای کودکان 4/19 درصد به ارتباط فرد با خداوند، 2/42 درصد به ارتباط فرد با خویش، 8/32 درصد ارتباط فرد با خلق، 5/5 درصد به ارتباط فرد با طبیعت اختصاص داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات؛ اسلام؛ داستان؛ قرآن؛ کودکان و نوجوانوان؛ مفاهیم اخلاقی؛ مفاهیم تربیتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The Purpose of this study is to identify the Islamic educational concept from the holley Quran’s point of view in children litrature. This study is Considered in 4 category and 2 section. The categories considers the relation between Human and The God, own, others and nature that is examined in the Holley Quran and in the 283 selected children’s stories aged 8-15 written by Iranian authors in 1980-2000. The result of this study suggests that in the Holley Quran’s, 39.1 percent of concepts referes to relationship between Man and the God, 37 percent to the relation between human with own, 17.2 percent is relation between others, and 6.7 percent with nature. With children’s literature, 19.4 percent refers to relation between Man and God, 42.2 percent with own, 32.8 percent with others and 5.5 percent with nature. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Children’s literature, Educational concepts, Islam, story, The Holley Quran | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,261 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,644 |