تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,099,581 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,996 |
انتساب نقاشیها و تصویرهای دوره شاه عباس اول | ||
هنرهای زیبا | ||
مقاله 3، دوره 29، شماره 29 - شماره پیاپی 1453، فروردین 1386 اصل مقاله (12.47 M) | ||
نویسنده | ||
محمد معمارزاده* | ||
چکیده | ||
یکی از درخشانترین ادوار نقاشی ایرانی مربوط به عصر صفوی بوده و مکتب اصفهان آغازگر تحولاتی جدید در این عرصه به شمار میآید. تجزیه و تحلیل نقاشی این دوران نه فقط امکان شناسایی شیوههای هنری این عصر و تصویری از تکامل تدریجی نقاشی را فراهم میآورد، بلکه: با هر بار اندیشیدن و بازاندیشی در مورد آثار هنری این دوران، امکان شناسایی زوایای ناشناخته و پنهان این عرصه نیز فراهم میآید. این مقاله در مورد نگارههایی که یک ویژگی منحصر به فرد دارند بحث میکند: تمام آنها دارای نقش مهرهای شاه عباس اول هستند. در بررسی این آثار، دستیابی به بهترین نتیجه از انتخاب نگارههایی حاصل میشد که در محدودة یک مکتب و در زمانی مشابه خلق شده بودند. در این راستا آثار سه تن از برجستهترین نقاشان این عصر به نام های محمدی، محمد قاسم و رضا عباسی مطالعه گردید. پس از بررسی مشخص شد که اگرچه حضور این مهرها میتوانند به تاریخ خلق اثر اشاره داشته باشند، اما نمیتوان در این مورد به نتیجهگیری قاطعی دست یافت. از این رو مطالعه انتسابهای موجود بر حاشیة تصاویر نیز میتوانست اطلاعات جدیدی در مورد هنرمندان مذکور ارائه دهد. از جمله اینکه: نیمة اول قرن هفدهم از نظر استاد متنوع و غنی بوده و دیگر با یک شخصیت محوری «رضا عباسی» تفسیر نمیشود. | ||
کلیدواژهها | ||
مهر شاه عباس اول؛ نوشتههای انتسابی؛ محمدی؛ محمد قاسم؛ رضا عباسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
One of the shinning periods of Iran’s painting has been Safavid era. And Isfhan school is the beginner of new evolutions at this arena. The analysis of painting at this period not only facilitates the identification and development of artistic schools and a picture of gradual painting evolution but also it identifies the unknown hidden aspects of the arena.The article is on pictures and designs obtained from various exclusive resources; all of them stamp Shah Abbas the first king of Iran at that era, they show that belong to the king of safavid. Since the best results were concerned with the selection of same pictures that had been created at the same period, the most prominent painters called Mohammedan, Mohammed ghasem and Reza Abbasi. They were studied. After some studies, we realized that, although the stamps on the opus could refer to the date of creation, but we could not have a definite conclusion. Thus, the study of available ascription on the edges of the pictures could solve some ambiguities concerned with pictures, it also will provide some exclusive information on artistic spaces of the era and its prominent. Thus;Based on the study of Mohammed ghasem’s relic and the available writings as well as stamps we could distinguish that the painting student has not been a student of Reza Abbasi, but he has been his contemporary artist, that has been worked at the same time and with a similar style.The study of the pictures of Mohammedan and paintings of Johari Nasab show clearly Mohammedan creates that both types of mentioned pictures. The variety and opulent of seventeen century documents indicate that they belong to other artists, they are not just Reza Abbasi’s paintings. Professor says that the studied artistic works belong to other prominent painters.No doubt, the popular methodology analysis concerned with Iranian paintings is very important, but we could investigate more realistic and apply the criteria about stamps so that writings on the pictures could be a key to achieve desirable conclusion. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mohammed ghasem, The stamp of Abbas, Reza Abbasi, the first king of Safvid dynasty, written ascription Mohammedan | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,971 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,219 |