تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,518 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,133,390 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,239,412 |
توزیع فضایی و ساماندهی شبکه گذرگاهی منطقه( هشت) شهر تهران | ||
پژوهش های جغرافیایی (منتشر نمیشود) | ||
مقاله 10، دوره 38، شماره 3 - شماره پیاپی 1471، اردیبهشت 1386 اصل مقاله (557.62 K) | ||
نویسندگان | ||
مهدی قرخلو1؛ فرامرز عزیز آسیایی* 2 | ||
1دانشیار دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دوره دکتری جغرافیا و برنامه ریزی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
اهمیت ساماندهی شبکه گذرگاهی و معابر از یک سو به دلیل این که در بافت کلی شهر تأثیر مستقیم دارد و از سویی کم و کیف دسترسی به سایر خدمات را نیز مشخص می نمایند، بر هیچ یک از برنامه ریزان شهری پوشیده نیست. آنچه مسلم است بایستی همراه با توسعه فضایی شهر، تعداد و درصد شبکه گذرگاهی نیز افزایش یابد تا از این طریق شبکه معابر موجود بتواند پاسخگوی نیازهای جدید و خصوصاً تراکم بالای ترافیکی باشد. در این میان منطقه هشت شهر تهران به دلیل دارا بودن جمعیت و تراکم نسبتاً بالا و همچنین بافتی چندگانه نمونه بسیار مناسبی جهت این تحقیق است. در این مقاله سعی شده تا از طریق مطالعات میدانی و با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی(GIS) به بررسی وضعیت موجود شبکه معابر در سطح منطقه و محلات آن پرداخته شود و در نهایت به علل نارسایی و مشکلات موجود خصوصاً در محلات غربی منطقه و ارائه راهکارهای مناسب در این راستا اشاره گردد. نتیجه ای که از این تحقیق می توان گرفت آن است که مهم ترین علت نارسایی و مشکلات مربوط به معابر ناشی از عدم تکامل و تغییر معابر ، متناسب با رشد و توسعه کالبد شهری است و به عبارت دیگر ناشی از ((عدم تعادل میان عرضه و تقاضا)) است. واژگان کلیدی: منطقه هشت، ساماندهی، شبکه گذرگاهی، توزیع فضایی، محله. | ||
کلیدواژهها | ||
منطقه هشت؛ ساماندهی؛ شبکه گذرگاهی؛ توزیع فضایی؛ محله | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Abstract: The organization of passage networks and streets is very important in the development of the cities, since they have direct and indirect effect in the texture of the cities and also in accessibility to different services. During the development of the cities, passage networks need to be extended and developed and to be able to serve the population density of the city, at the same time. District 8 of Tehran city is chosen as an example, to show the problems of the transportation networks and passages in this area. The methodology of this study is based on a survey questionnaire and available data which is analyzed by GIS. The result shows that during the physical development of this area (District8), decision-maker ignored to develop transportation networks at the same time. Finally, this research will conclude with evaluations and assessments focused on transportation and passage network of the mentioned area(district8 in Tehran). Keywords: Tehran, development, Transportation, passage, network, city, district8 | ||
کلیدواژهها [English] | ||
TEHRAN, Development, transportation, Passage, network, city, district8 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,702 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,565 |