تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,479 |
تعداد مقالات | 70,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,010,753 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,241,710 |
چالش های جامعه ایران از منظر جغرافیای سیاسی | ||
پژوهش های جغرافیایی (منتشر نمیشود) | ||
مقاله 1، دوره 38، شماره 57 - شماره پیاپی 1474، اردیبهشت 1386 اصل مقاله (483.39 K) | ||
نویسنده | ||
زهرا پیشگاهی فرد* | ||
دانشیار گروه جغرافیای دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
وقتی تنش های درون یک کشور در سطح ملی توسعه نیابد و فقط در نواحی خاص از سرزمین استمرار یابد نوعی احساس منطقه گرایی در مقابل ملی گرایی در میان مردم آن ناحیه ایجاد می شود که گاه منجر به تقویت مرکزگریزی می شود و در نتیجه یکپارچگی ملی را دچار آسیب می کند. در کشورهای توسعه یافته که احساس منطقه گرایی به کم رنگ ترین حد خود رسیده است، آنچه سبب تهدید دولت ها می شود، وجود حفره های دولت است که در آن تبهکاری سازمان یافته بدون تعصب به هویت محلی یامکانی، موجودیت دولت را مورد چالش قرارمی دهد. این حفره ها می تواند از نوع اجتماعی، فرهنگی یا اقتصادی باشد. عمده ترین حفره های دولت در ایران عبارتند از: توزیع موادمخدر، رشد بی قانونی، توسعه تبهکاری و تهدید سلامت جامعه، مهاجرت های غیرقانونی، کانون های تصمیم گیری سیاسی بر علیه حکومت و چالشگران ساختار حکومتی. دولت ها برای مقابله با این حفره ها رویه های مشترک و گاه نیز رویه های منحصر به فرد دارند، دولت ایران نیز از به کار بردن این رویه ها مستثنی نیست. در مقابل حفره های سیاسی، دولت ها به شدت حساس اند و هر ساله بودجه های کلانی را برای انهدام حفره های سیاسی به کار می گیرند. در شناسایی و انهدام حفره های اجتماعی دولتها حساسیت کمتری دارند، چرا که وجود این حفره ها تهدیدی برای حاکمیت نیست. حفره های اقتصادی گاه توسط اجزاء عناصری از دولت ها ایجاد می شود و گاه نیز دولتها برای تداوم پایه های حاکمیت خود آنها را منهدم می کنند. و بالاخره حفره های فرهنگی که در مواردی منجر به استمرارحکومت می شود و با چشم پوشی دولتها این حفره ها استمرار می یابند. در این مقاله حفره های دولت به طورعام و حفره های دولت در ایران به طورخاص مورد بررسی قرارگرفته است. واژگان کلیدی: حفره دولت، حفره سیاسی، حفره فرهنگی، حفره اجتماعی | ||
کلیدواژهها | ||
حفره دولت؛ حفره سیاسی؛ حفره فرهنگی؛ حفره اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
When tensions inside a country are not developed throughout the country, and are continued in specific regions, a sense of regionalism, as opposed to nationalism, develops among the people of the region. This sense something leads to the strengthening of decentralization, and as a result damages national unity. In developed countries, where the sense of regionalism is in its lowest possible level, what threatens the governments are governmental holes in which organized crime, without fanaticism towards local identity, challenges the existence of the governments. These holes can be social, cultural, or economic. Major holes in Iran’s government are: drug trafficking and distribution, growth of illegality, spreading of crime and threats to the health of the society, illegal immigrations, political decision making centers which are against the government, and those who challenge the governmental structure. To tackle these holes, governments employ similar and sometimes unique policies. Iran’s government is no exception. Regarding political holes, governments are very sensitive and specify huge budgets to abolish them. Governments are less sensitive to recognize and abolish social holes’ since the existence of these holes are not considered as a threat to the governments and mainly people suffer from them. Economic holes are sometimes created by the governments, and sometimes abolished by the governments to keep their bases. Finally, cultural holes which sometimes lead to the continuation of the governments, are ignored by the governments and continue to exist. In this article, governments’ holes in general, and Iran’s government’s holes in particular are discussed. Key Words: Regionalism, Decentralization, Government’s holes, Local identity, Political holes, Social holes, Economic holes, cultural holes. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Political holes, Regionalism, Decentralization, Social holes, Economic holes, Government’s holes, cultural holes, Local Identity | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,857 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,753 |