تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,470 |
تعداد مقالات | 69,912 |
تعداد مشاهده مقاله | 122,473,612 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 95,710,516 |
ارزیابی امتداد باندپرواز فرودگاه اردبیل با تجزیه وتحلیل عنصر باد | ||
پژوهش های جغرافیایی (منتشر نمیشود) | ||
مقاله 8، دوره 38، شماره 57 - شماره پیاپی 1474، اردیبهشت 1386 اصل مقاله (452.82 K) | ||
نویسندگان | ||
سعید جهانبخش1؛ بهروز ساری صراف2؛ عباس حسینی* 3 | ||
1دانشیار گروه جغرافیای طبیعی، دانشگاه تبریز | ||
2استادیار گروه جغرافیای طبیعی، دانشگاه تبریز | ||
3دانشجوی دوره دکتری جغرافیای طبیعی، دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
در طرّاحی و احداث فرودگاهها به ویژه در جهتگیری باندپرواز، عامل باد اهمّیّت بسزائی دارد. امتداد یا امتدادهای نشست و برخاست در جهت بادهای غالب احداث میشوند؛ به طوری که در آن جهت سرعت بادهای جانبی بر محور باندپرواز از 13 نات یا 15 مایل بر ساعت تجاوز ننموده و 95% از بادها را با احتساب بادهای آرام جذب نماید. در این پژوهش با استفاده از آمار هفده سالة ایستگاه سینوپتیک اردبیل (2000-1984) در هشت قرائت در روز و در ساعات اصلی و فرعی سینوپ و با بهرهگیری از نرم افزار (WR-PLOT) تحت ویندوز، گلبادهای شانزده جهتی ماهانه برای شناخت بادهای غالب منطقه در ساعات اصلی و فرعی سینوپ ترسیم شده است. سپس گلبادهای قطبی شانزده جهتی مختصّ محاسبات مربوط به ضریب استفاده از امتداد یا امتدادهای نشست و برخاست با استفاده از نرم افزار اتوکد برای هر ماه ترسیم شده است. درصدهای فراوانی وزش باد از جهات شانزدهگانه با منظور نمودن 13 نات باد جانبی مجاز عمود بر محور باندپرواز بر روی گلباد درج گردیده و آنگاه با تقسیمبندی گلباد به 360 درجه با فواصل 10 درجه، امتدادهای نشست و برخاست برای ماههای مختلف سال طرّاحی شده است. از بررسیها و مطالعات انجام یافته نتیجه میشود که باند 23–5 و 24-6 بیش از 95% بادها را با درنظرگرفتن بادهای جانبی مجاز (13 نات در ساعت) در طول سال جذب مینمایند. امتدادهای فوقالذکر نسبت به باند33-15، باندپرواز موجود فرودگاه اردبیل 70 تا 80 درجه به سمت راست چرخش نشان میدهند. واژگان کلیدی : اقلیمشناسی، باد، باندپرواز، فرودگاه اردبیل. | ||
کلیدواژهها | ||
اقلیمشناسی؛ باد؛ باندپرواز؛ فرودگاه اردبیل. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
In desiring and construction porcesses of airports and especially, in flight line orientation, the wind plays a major role, the landing and flying path are usually constructed alongside the dominant winds, such that the velocity of lateral winds on flight line would be no more that 13 knote, or 15 miles/ hour, and it should absorb 95 % of the winds including the calm winds. In this paper wind roses of 16 directions have been drawn using a 17 – year recorded data for Ardebil synoptic station (1984 – 2000) in 8 readings and the software used was WR. PLOT. the aim was to be acquainted with the dominant regional winds on main and succeeding hours. Drawing polar wind roses 16 orients using Autocad software followed this. The frequency percentages of winds blowing in all 16 directions with the inclusioin of 13 knots permitted lateral winds being perpendicular to the flight axis were then located on wind rose. Thereafter, the wind rose was divided by 360 degrees (each having 10 degrees of interval), various extensions of the flight and landing for different seasons were designed. It can be concluded from the study that Flight lines 5-23 and 6-24 could be absorbed 95% of the winds. The Flight lines 5-23 and 6-24 show 70 to 80 degrees rotation toward the right direction from the available flight line. Keywords: Climatology, Winds, Flight line, Ardebil Airport. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
climatology, Winds, Flight line, Ardebil Airport | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,692 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,253 |