تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,525 |
تعداد مقالات | 70,439 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,984,769 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,107,523 |
تحلیل و طراحـی دکلهای انتقال نیـرو با استفاده از نظریه قابلیت اعتماد | ||
نشریه دانشکده فنی | ||
مقاله 11، دوره 41، شماره 2 - شماره پیاپی 1500، خرداد 1386 اصل مقاله (359.47 K) | ||
نویسنده | ||
سیداحمد میرشریفی* | ||
چکیده | ||
درحال حاضر، بارگذاری دکلهای انتقال نیرو درایران با استفاده از آئین نامة بارگذاری مشانیر که در سال(1377) چاپ و منتشر شده است انجام گرفته و طراحی آنها با توجه به ضوابط و شرایط آئین نامة ASCE52 صورت میپذیرد. در آئین نامة بارگذاری فوق الذکربا متغیرهای تصادفی بارگذاری دکلها همچون بیشترین ضخامت یخ سالیانه، بیشترین ضخامت ماهیانه آن و یا بیشترین سرعت سالیانه باد و یا سرعت ماهیانة آن بصورت مقادیر قطعی و یقین اندیشانه برخورد میشود و ضرایب ایمنی جزئی بدون توجه به عدم قطعیتهای موجود برای هر جزء بار تعیین میگردد. در این مقاله ابتدا با تصادفی انگاشتن پارامترهای بار و مقاومت، قابلیت اعتماد اعضای دکلهای 230Kv، در چهار شر انتخابی (بندر عباس، یزد، تهران و شهرکرد) که براساس آئین نامه مشانیر طراحی شده اند، در دو حالت حدی فشار(کمانش) و کشش مورد ارزیابی قرار گرفته است. درقدم بعد، با استفاده از نتایج حاصله، شاخص قابلیت اعتماد هدف دردوحالت حدی فوق الذکر تعیین شده است. سپس با استفاده از روشهای کالیبراسیون موجود در ایمنی سازه ها ضرایب افزایش بار و کاهش مقاومت جدید بنحوی محاسبه و انتخاب شده اند تا شاخصهای قابلیت اعتماد اعضای جدید تا حد امکان به شاخصهای قابلیت اعتماد هدف انتخابی نزدیک بوده و به این ترتیب اعضایی با ایمنی یکنواخت طراحی شوند. درنهایت همانطورکه در نتایج ملاحظه خواهید نمود، با استفاده ازضرایب ایمنی جزئی حاصله علاوه برایجاد یکنواختی درایمنی اعضا طراحی شده میتوان به میزان قابل توجهی از وزن دکلها کاست و آنها را اقتصادی وواقع بینانه تر طراحی نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
خطوط انتقال؛ دکل؛ ضرایب طراحی؛ قابلیت اعتماد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
At the moment, Moshanir loading code which has been provided by Tavanir Company in 1998 is used for loading transmission line towers. Also ASCE52 are applied for designing these structures. In the above Moshanir loading code, loading parameters such as, maximum yearly ice thickness, maximum monthly ice thickness, maximum yearly wind speed and maximum monthly wind speed have been considered as certain values and partial safety factors are determined without attention to uncertainty in these random variables. In the present paper, load and resistance parameters that are involved in designing transmission towers, have been considered randomly, and based of this assumption reliability indices have been calculated for 230 KV towers’ members in two limit states function (Compression (Buckling) and Tension) for four selected city (Bandare Abbas, Yazd, Tehran and Shahre Kord) of Iran. At the next step, by using attained results, Target Reliability Indices, have been calculated in the above limit states, and after that load and resistance factors have been calibrated so that reliability indices for new designed members be as near as possible to selected target reliability index, therefore this way would cause uniform safety for all members. Finally, the results show that by using new load and resistance factors designers can make uniform safety for members. Also by this theory the weight of towers would be considerably decreased and therefore, towers can be designed economically and more realistic. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,758 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,105 |