تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,525 |
تعداد مقالات | 70,440 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,985,604 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,108,095 |
تحلیل و طراحی مبتنی بر عملکرد پوشش سگمنتی تونلها | ||
نشریه دانشکده فنی | ||
مقاله 12، دوره 41، شماره 2 - شماره پیاپی 1500، خرداد 1386 اصل مقاله (456.01 K) | ||
نویسندگان | ||
شهرام وهدانی؛ امیر رادپی* | ||
چکیده | ||
در سالهای اخیر استفاده از روش طراحی مبتنی بر عملکرد در سازهها با توجه به خصوصیات این نوع طراحی گسترش یافته است. بکارگیری این روش در طراحی و ارزیابی پوشش تونلها به منظور درک عمومی رفتار پوشش تونل و توده زمین با در نظر گرفتن اهداف عملکردی بسیار سودمند میباشد. از میان روشهای متداول تحلیل و طراحی تونلها، روش همگرایی-همجواری با نگرش و گامهای روش تحلیل و طراحی مبتنی بر عملکرد, تطابق خوبی دارد. در این تحقیق سعی شده است با بهرهگیری از مفاهیم روش همگرایی-همجواری و روال طراحی مبتنی بر عملکرد، روشی برای تعیین رفتار پوشش تونل با وجود پدیدههایی نظیر خواص غیرخطی.توده میزبان و فشار جانبی غیریکنواخت پیشنهاد گردد. با توجه به حساسیت بیشتر تونلهای سگمنتی به پدیدههای فوق, این نوع پوشش مورد مطالعه قرار گرفته است. بررسیهای انجام شده نشان دهنده دقت مطلوب نتایج حاصل از تحلیل و طراحی به روش پیشنهادی, با وجود ساده.سازیهای صورت گرفته در آن هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
اندرکنش پوشش و محیط؛ تونلهای دایروی؛ تونلهای.سگمنتی؛ طراحی بر اساس عملکرد؛ همجواری؛ همگرایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
This paper discusses the possibility of application of Performance-Based Design (PBD) procedure in analysis and design of segmental lining of tunnels. Interaction of lining with surrounding media, nonlinear behavior of media, as well as lining connections and influence of construction stages in the modeling of the system make this analysis too complicated. Therefore a simplified nonlinear approach to evaluate the interaction of lining and media may be useful to be applied. On the other hand there are similarities in concepts of convergence-confinement method with capacity-spectrum method in PBD. The ground convergence response to the excavation will provide a demand on the lining and can be compared with the lining capacity to reach the performance point. Using this concept, the PBD of segmental lining of tunnels is suggested to consider the nonlinear behavior of medium and lining connections. However, the non-uniform pressure around the lining needs some special considerations which have also been proposed. The results of the estimated deformations and lining internal forces are compared with numerical solution, using some examples. Good agreement of results shows the accuracy of the proposed method. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,699 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,686 |