تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,683,276 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,912,830 |
طراحی و تدوین الگوی تغییرات در بنادر تجاری کشور، قبل از الحاق جمهوری اسلامی ایران به سازمان تجارت جهانی | ||
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود) | ||
مقاله 2، دوره 19، شماره 3 - شماره پیاپی 1721، شهریور 1385 اصل مقاله (324.97 K) | ||
نویسندگان | ||
منوچهر شجاعی؛ ابراهیم عزیزآبادی* | ||
چکیده | ||
بخش خدمات و تجارت مربوط به آن در اقتصاد حمل و نقل دریایی کشور به دلیل تأثیری که میتواند در فرآیند تولید، افزایش اشتغال و ایجاد فرصتهای شغلی جدید داشتهباشد، از اهمیت ویژهای برخوردار است. از سوی دیگر، به لحاظ دسترسی کشور به آبهای آزاد بینالمللی، بستر ویژهای برای کشور فراهم است.ماهیتی به شرح فوق، امکانی را برای حضور در تجارت جهانی، برای کشور جمهوری اسلامی ایران تدارک میآورد و در شرایط عدم عضویت، الزاماتی را نیز، به دنبال دارد. این امر، زمینهساز انتخاب راهبردها و روشهایی است که به پشتوانه آن، شیوه پیوستن، تدوین و پیش زمینههای آماده سازی، فراهم گردند.سازمان تجارت جهانی،بهرهمند از اصول و دیدگاههای ویژهای است. به این ترتیب کشورهایی که ایده و لزوم پیوستن به آن را دارند، میبایستی تا در مرتبه نخست، اصول سازمان تجارت جهانی را پذیرفته و در گام دوم، در تدوین پیمانها و توسعه زوایای سیستم تجارت چندجانبه، مشارکت پویا داشته باشند. براین اساس، ضرورت دارد تا بنادر، پیرامون اصول اساسی داور بر تجارت جهانی، توانا شوند تا کارآموزدگیهای جدید، برای به حقیقت پیوستن آرمانهای همگرا با الگویهای فعالیت تجارت جهانی را بیاموزند و خود را با شرایط تجارت جهانی هماهنگ سازند. این پژوهش براساس توصیف تشریح ویژگیهای انطباق با اصول داور بر سیستم تجارت جهانی است. که از طریق انجام گفتگوهای تخصصی، که کادر خبره در حمل و نقل دریایی، جامعه آماری آن را تشکیل دادهاند، و هم چنین انجام بررسیهای تطبیقی در چند کشور نمونه، که به سازمان تجارت جهانی پیوستهاند، مبادرت به پردازش روش و ترسیم شیوه پیوستن نموده است. | ||
کلیدواژهها | ||
اصول اساسی داور بر تجارت جهانی؛ تجارت جهانی؛ سیستم سازمان تجارت جهانی و آمادهسازی شرایط الحاق | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Due to their impact on increasing job opportunities and production, services and the related trade in maritime economy are the most important factors. In addition to the aforesaid factors, Iran's accessibility to international waters provides the country with an appropriate prospect. Based on a long history, this valuable potential makes the country capable of playing an active role in trading between the Persian Gulf and other countries in the Far East, Near East as well as European and African countries. The above-mentioned advantages facilitate Iran's presence in the World Trade and naturally impose some obligations to be undertaken under non-membership conditions. This situation paves the way for developing proper strategies and procedures to provide necessary prerequisite for Iran's accession to WTO. Obviously, the World Trade Organization follows special principles and approaches. Hence, it is essential for the countries which wish to join WTO to recognize its principles and play a dynamic role to draft treaties and develop the multilateral trade. In this respect, firstly ports should obtain needed capabilities for implementation of WTO principles, secondly they should apply new experiences concerning WTO activities to meet their objectives and lastly they are to adapt to World Trade circumstances. Achieving these goals, which necessitates careful planning, requires to combine practice and theory together. This research which is presented on the basis of professional discussions with an expert group in Maritime Transportation, describes characteristics of adaptation to the World Trade principles. Also, there has been carried out a comparative analysis of some member countries to process and explain the procedures of accession to WTO. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Eight principles of World Trade, providing necessary conditions for accession to WTO, Reforms and Evolutions, World trade, World Trade Organization Discipline | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,721 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,183 |