تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,526 |
تعداد مقالات | 70,453 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,003,953 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,120,837 |
بررسی تاثیر تمرین بر دو نوع محیط انگیزشی ( زیاد و کم ) بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ادراکی - حرکتی | ||
حرکت | ||
مقاله 11، دوره 31، شماره 31 - شماره پیاپی 1727، شهریور 1386 اصل مقاله (250.92 K) | ||
نویسندگان | ||
احمد رضا موحدی؛ محمود شیخ؛ فضل اله باقرزاده؛ حسن عشایری؛ رسول حمایت طلب* | ||
چکیده | ||
هدف از انجام پژوهش حاضر, بررسی اثربخشی دو نوع محیط انگیزشی تمرین بر یادگیری یک تکلیف ادراکی حرکتی (پرتاب آزاد بسکتبال) است. نمونة آماری این پژوهش شامل 37 نفر از دانشجویان پسر رشتة تربیت بدنی بود که به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول (19 نفر) در محیطی با شرایط انگیزشی و برانگیختگی بیشتر و گروه دوم (18 نفر) نیز در محیطی با شرایط انگیزش و برانگیختگی کمتر تمرین کردند. هر دو گروه تمرین های خود را در محیط های تعریف شدة انگیزشی به مدت 6 هفته, در هر هفته سه جلسه و در هر جلسه 15 کوشش انجام دادند. آزمون اکتساب بی درنگ پس از پایان دورة تمرین و آزمون یادداری ده روز بعد از آن اجرا شد. از آزمون پرتاب آزاد بسکتبال به عنوان ابزار اصلی پژوهش استفاده شد. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس برای اندازه گیری های مکرر, آزمون های T مستقل و T همبسته استفاده شد. نتایج نشان داد که هر دو گروه آزمایشی به لحاظ اکتساب تکلیف روند رو به رشدی داشته اند و تمرین در هر دو محیط انگیزشی تأثیر معنی داری بر یادگیری تکلیف داشته است. تفاوت معنی داری بین دو گروه مورد بررسی در اکتساب و یادگیری تکلیف مشاهده نشد, اما یادگیری مهارت در شرایط محیطی پر انگیزه و با برانگیختگی زیاد از ثبات بیشتری برخوردار است و با نوسان های کمتر در اکتساب تکلیف در طول مهارت دورة یادگیری همراه است. | ||
کلیدواژهها | ||
تمرین؛ انگیزش؛ برانگیختگی؛ تکلیف ادراکی حرکتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to determine the effect of exercise in two different motivational environments (low and high) on learning a perceptual motor task (basketabll penalty shoot). Subjects were 37 healthy phsical education male students (mean age 21.78 years) that were divided into two groups randomly. Group A (n=19) exercised in an enviroment with high arousal and motivational items while group B (n=18) exercised in an environment with low arousal and motivational items. They exercised for 6 weeks; 3 sessions per week with 15 trails in each session. Immediately at the end of the exercise course, acquistion test was carried out and after 10 days retention test was done. Fifteen trail baskeball penalty shoots were used as the research tool. To analyze data, repeated measure ANOVA, paried T test and independent T test were used. Results : no significant difference was found between the two groups in acquisition and learning the task. It was also shown that both groups improved their performance significantly. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
exercise, Motivation, Arousal, Perceptual Motor Task | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,430 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,987 |