
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,229 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,180,068 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,008,081 |
طراحی محدودة بهینه نهایی در معادن روباز با روشهای اصلاح شدة مخروط شناور دو | ||
نشریه دانشکده فنی | ||
مقاله 4، دوره 41، شماره 5 - شماره پیاپی 1743، شهریور 1386 اصل مقاله (198.65 K) | ||
نویسندگان | ||
رضا خالو کاکائی؛ امین میرزایی؛ همایون استکانچی* | ||
چکیده | ||
پس از اختراع کامپیوتر و استفادة همه جانبه آن، الگوریتمهای مختلفی جهت طراحی محدودة بهینه نهایی معادن روباز ارائه شده است که هدف اصلی همة آنها پیدا کردن مجموعة بلوکهایی است که اگر استخراج شوند، سود بهدست آمده تحت محدودیتهای فنی و اقتصادی حداکثر شود. مهمترین الگوریتمهای مختلف طراحی محدوده بهینة نهائی در معادن روباز عبارتند از: روش تئوری گراف لرچ و گروسمن، الگوریتم کوروبوف و روش های اصلاح شدة آن، روش مخروط شناور، روش مخروط شناور دو و برنامه ریزی پویا. از میان این الگوریتمها، روش تئوری گراف لرچ و گروسمن تنها روشی است که قادر است محدودة بهینه واقعی را در تمام مدلها محاسبه نماید. پیچیدگی این روش و نیاز به وقت کامپیوتری زیاد جهت حصول به جواب از معایب روش مذکور میباشد. روش مخروط شناور به دلیل اینکه در مدت زمان کمتری قادر است محدودة بهینه را محاسبه نماید و همچنین به دلیل سادگی، بیشتر از سایر الگوریتمها استفاده میشود. این الگوریتم در بعضی از حالات قادر به تعیین محدودة بهینه واقعی نیست. به همین دلیل روش مخروط شناور دو برای برطرف نمودن بعضی از معایب روش مذکور توسط رایت ارائه و ادعا شده است که این روش قادر به تعیین محدودة بهینه واقعی میباشد. در این مقاله روش مخروط شناور دو برای بهینه بودن، مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد که روش مذکور در بعضی از حالات قادر به محاسبه محدودة بهینه واقعی نیست. همچنین دو الگوریتم مختلف برای اصلاح روش مذکور ارائه گردید و سپس برنامههای کامپیوتری لازم به زبان برنامهنویسی C++ در محیط ویندوز تهیه شد و کارائی روشهای مذکور برای مدلهای مختلف بررسی و نتایج آن با نتایج حاصل از روش تئوری گراف لرچ و گروسمن مقایسه گردید. نتایج نشان میدهد که الگوریتمهای ارائه شده جوابهای بهتری بهدست میآورند. | ||
کلیدواژهها | ||
روش مخروط شناور؛ روش مخروط شناور دو؛ روشهای اصلاح شدة مخروط شناور دو؛ محدودة بهینه نهایی؛ معادن روباز | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
With the advent and wide spread use of computers a number of algorithms have been developed to determine the optimum ultimate pit limits in open pit mining. The main objective of these algorithms is to find groups of blocks that should be removed to yield the maximum overall mining profit under specified economic conditions and technological constraints. The most common methods are: Lerchs and Grossmann algorithm based on graph theory, the Korobov algorithm, floating or moving cone method, moving cone II and dynamic programming. Among these, the Lerchs-Grossmann algorithm is the only method that always yields the true optimum pit. The disadvantages of the algorithm are complexity of the method and require more computing time than other methods to find out optimum pit outline. The floating cone approach which does not yield a true optimum pit in some cases is the most popular and simplest method and requires significantly less computing time than any other method to reach a solution. The moving cone II has been developed by Wright to overcome the shortfalls of the floating cone method. In this paper the moving cone II has been evaluated for being as a true optimum open pit design method and also two algorithms has been proposed for modification of this method. For this purpose C++ computer programs have been developed under Windows operating system for these algorithms and their results are compared with the Lerchs and Grossmann method, which is the true optimum open pit design algorithm. The outcomes show that these algorithms are able to produce good results. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,486 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,506 |