تعداد نشریات | 158 |
تعداد شمارهها | 6,251 |
تعداد مقالات | 67,971 |
تعداد مشاهده مقاله | 115,975,530 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 90,757,686 |
نقش مبانی صدرا در تبیین رابطه نفس و قوا | ||
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود) | ||
مقاله 3، دوره 39، شماره 4 - شماره پیاپی 1767، اسفند 1385 اصل مقاله (185.48 K) | ||
نویسندگان | ||
فروغ رحیم پور؛ مجید منجمی؛ لیلا مهدویان* | ||
شیمی | ||
چکیده | ||
اصول بنیادین حکمت متعالیه در حوزههای گوناگون فلسفی, آثار عمیقی به جا گذاشته است. از میان این اصول در حوزة نفس، حرکت جوهری و تشکیک و اشتداد در وجود نمود بیشتری دارد و در بین مباحث نفس، رابطة نفس و قوا در اثر پیوند با این اصول، دچار تحول عمیقتری شده است. از دو محور عمده این بحث, یعنی فاعلیت نفس و قوا و وحدت یا تعدد وجود آنها، محور اول کمتر محلّ اختلاف است و شیخالرئیس و صدرالمتألهین با تفاوتی اندک، نفس را فاعل جمیع افعال اعم از ادراکی و تحریکی و مدرک تمام ادراکات اعم از جزیی و کلی میدانند, اما در بخش دوم تفاوت مبنایی دو فیلسوف آشکار میشود و صدرا بر خلاف شیخ که به تعدّد وجود نفس و قوا معتقد است با تأیید نقش قوا، نظریة اتحاد وجودی نفس و قوا را ارائه میکند. شیخ و صدرا مبانی و تئوری خود را دربارة رابطة نفس و قوا, عیناً به رابطة نفس و بدن نیز تسری میدهند. لذا همان اختلافات در این مورد هم ظاهر میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
حرکت جوهری ـ ذومراتب بودن نفس ـ نقش نفس و قوا در فاعلیت ـ رابطة وجودی نفس و قوا ـ اتحاد نفس و بدن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The fundamental principles of the transcendent Theosophy have had deep effects in different philosophical areas. Among the principles related to soul, substantial movement and gradating of existence is more prominent. Among discussions related to soul, the one related to the relationship between soul and faculties has been more subjected to change as it has been linked with these principles. Between the two divisions being discussed, that is between the one related to the subjectivity of soul and faculties, and the one related to their unity or multiplicity of existence, the first one has been subjected to less disagreement. Avicenna and Sadra, with minute differences, believe in the soul as being the doer of all the actions including perceptual and motivating actions, and the Perceiver of all the perceptions; but the original difference between the two philosophers becomes apparent in the second division, in which contrary to Avicenna who believes in the multiplicity of the existence of soul and faculties, Sadra puts the theory of the existential unity of soul and faculties. They relate principles of their theories about the relationship between soul and faculties to the relationship between soul and body; therefore, the same disagreements are observed in this regard as well. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
existential relationship, Faculties, soul, substantial movement, unity of soul and body | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,840 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,338 |